Filmfenix | Maleficent - Recension - Filmfenix.se

Maleficent

malificent3

När alla de gamla sagorna tagit slut, måste man göra något radikalt. Varför inte berätta historien sedd ur någon annans ögon? Disney har använt sig av metoden förr i Lejonkungen 3 där man i princip får se första filmen, men sedd ur Timon och Pumbaas perspektivt. I Maleficent får vi se Törnrosa-sagan sedd ur den elaka fens perspektiv. Samma historia eller?

Maleficent (Angelina Jolie) är en fe som är både vacker och godhjärtad. Hon blir dock gruvligt sviken av en person hon både tycker om och litar på. Hennes hjärta blir kallt och hon beslutar sig för att hämnas genom att lägga en förbannelse på dottern till den man som svikit henne. Dottern Aurora ska dö på sin sextonårsdag.

maleficent
Maleficent bygger på sagan om Törnrosa som Disney animerade redan på femtiotalet. Törnrosa är en av Disneys klassiska prinsessor och den elaka fen och gudmodern tillhör också de mest ikoniska onda karaktärerna från Disneys filmer. Men nu är det alltså dags att få se historien berättad från den andra sidan.

hr_Maleficent_21
Filmen är extremt välgjord och snygg. Kombinationen av datoranimerat och riktiga skådespelare och scener känns helt sömlös och bra. Filmen går från färgsprakande och livfullt till färglöst och dött. Maleficent går från oskuldsfullt snygg till melankoliskt kyligt vacker, om än med lite väl höga kindben. Och detta är Angelina Jolies film. Alla andra är bleka skuggor, möjligtvis med undantag för Ellie Fanning som spelar Aurora som inte ens når upp till den nivån. Hon känns hopplöst platt och malplacerad i filmen. Som en sockersöt fadd smak i munnen stannar hennes prestation kvar.

Filmen riktar sig till en lite äldre publik (kanske cirka +10 år) än de tecknade prinsessfilmerna och Disney har skapat en film med en ytterst stark kvinnlig huvudroll. Karaktären Maleficent är både komplex, intressant och stark. De manliga karaktärerna i filmen är däremot både enfaldiga och underdåniga. Se gärna filmen med ditt barn eftersom den är lite tuffare än övriga filmer i Disneys prinsessuniversum. Om inte annat så kan filmen tillsammans med den ursprungliga filmen från femtiotalet ligga till grund för en eller annan C-uppsats i hur genusgestaltningen i Disney-filmer ändrats eller inte ändrats på ett halvt sekel.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Maleficent, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-10-29T08:00:31+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 29 oktober, 2014