Mallrats
Rating: 3.0/5 (5 votes cast)

Mallrats

Romantiska komedier kryllar det av. Förmodligen för att genren lämpar sig väl för att se tillsammans med partnern. Mallrats faller förmodligen in under etiketten romantisk komedi även om den i mina ögon förmodligen är mer en komisk grabbfilm för övervintrade college-killar.

Brodie (Jason Lee) och T.S. (Jeremy London) har precis blivit dumpade av sina respektive flickvänner. Brodie för att han är hopplös och inte bejakar sin kärlek och T.S. för att han, ja det vet han inte riktigt själv, men han tror att det beror på flickvännens pappas ambitioner att göra henne till stjärnan i en dejtingshow. Det är lika bra att dra ner till köpcentrumet och hänga lite. Kanske skulle man kunna sabba dejtingshowen som kommer att sändas live just från köpcentrumet.

Detta var en lågbudgetfilm när den kom. Bakom filmen ligger regissören Kevin Smith, som av många betraktas som en husgud, med produktioner som Clerks, Dogma och Jay and Silent Bob strikes back. Jag har egentligen ingen relation alls till någon av de produktionerna. Jay och Silent Bob som är två karaktärer som på något sätt definierar Kevin Smiths filmer över tiden och ofta dyker upp i hans filmer, och de är med även här. Silent Bob som är Jays helt tysta sidekick spelas av Smith själv. De två karaktärerna står för crazy delen av denna romantiska komedi. De gör de skruvat konstiga sakerna. Därmed inte sagt att T.S. och Brodie inte beter sig lite korkat emellan åt. Som romantisk komedi lutar denna film alltså klart åt komedi-hållet.

Flera storstjärnor finns med i rollerna. Bland annat Shannon Doherty och Ben Affleck. Lite mer oväntat dyker Stan Lee upp i en scen. Stan Lee är en legendar inom serievärlden, med flera mycket kända superhjältar (främst inom Marvels produktioner) på sitt samvete. Helt ryckt ur handlingen är det inte, men ändå lite udda. Förmodligen var det superkoolt att få med en sådan legend som Lee i filmen. För mig som inte är någon Marvel-fantast hade han kunnat vara vilken äldre man som helst, fast jag kan förstå det häftiga i det hela för en man som Kevin Smith (som själv fuskat lite i den branschen) och för andra serietidningsfantaster.

Mallrats brukar av Kevin Smith- fans anses vara en av hans sämre filmer. Riktigt hur det är med den saken vet jag inte eftersom jag är ruskigt oinsatt i Smiths övriga filmer. Mallrats är i mina ögon en lite slarvig ihoprafsad film, som visserligen har sina ljuspunkter, men som på det stora hela inte riktigt sitter ihop och ger något. Jay och Silent Bob är visserligen roliga och flera av skratten i filmen kommer när de två gör någon vanligen helt misslyckad insats för att sabotera något. Oftast med en briljant plan från Jays sida, som sedan när den tyste Silent Bob ska genomföra den helt misslyckas på grund av att någon liten men viktig detalj fallerar. Det blir lite som Sickans fabulösa planer i Jönssonligan, fast in en betydligt mindre skala. Smiths Silent Bob är dessutom rolig, kanske för att han är helt tyst. Men för själva handlingen är Jay och Silent Bob helt onödiga egentligen.

En lågbudgetproduktion från 1995 som ges ut på bluray kan kännas som om det finns risk för att man slarvat med bild och ljud. Visserligen är det inte referenskvalitet, men ändå bättre än jag förväntade mig. Extramaterial har man skippat helt.

Mallrats är inget underverk, den är ingen film du måste se, men den har ändå sina poänger och är stundom riktigt underhållande.

Rating: 3.0/5 (5 votes cast)
Mallrats, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-12-03T07:00:18+00:00 rating 2.5 out of 5