Mamman och den vilda bebin + Bella och Gustav + Lilla syster Kanin
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Folkets Bio ger ut gamla barnfilmer i en serie utgåvor. Detta är det första släppet och det andra kan du läsa om här. På denna samlings-DVD får man tre stycken lite svåra kortfilmer som barnen inte bör se själva. Det är tunga frågor som passerar förbi i berättelserna och en vuxens stöd är bra.

bella3

Först ut på DVD:n är Bella och Gustav från 1985. Det är en kort film på under tio minuter där berättarrösten sköts av Lena Nyman. Jag är inte förtjust i Lenas röst på barnfilmer då jag tycker att hon alltid låter lite dragen. Denna film berör två saker som många barn kan tycka är tunga saker. Bella har nämligen ingen vän utan sitter ensam hemma och har ingen att leka med. Men så råkar hon ringa till Gustav som hon inte känner men det slutar med att hon blir inbjuden på Gustavs kalas. Problemet är att hon inte vet hur hon ska ta sig till Gustav då hon inte vet var hans gata ligger. På vägen är det vuxna som istället för hjälpa henne, på olika sätt försvårar hennes letande.

kanin2

Samlingens huvudnummer får väl anses vara Lilla syster Kanin från 1988 som är klart längre än de andra två filmerna. Storebror kanin barnvaktar Lilla syster när deras föräldrar samlar morötter. Det visar sig vara ett tufft jobb och Storebror har svårigheter med både motivationen och faror som hotar i skogen. Detta är faktiskt en rätt otäck berättelse som nog kan skrämma de små rejält om inte en vuxen är med. Till exempel blir de båda kaninsyskonen jagade av rävar som ser rätt otäcka ut, och döden figurerar tre gånger i berättelsen och då mest som en bisak, men jag tror det väcker frågor hos barnen. Sedan berörs även utanförskap på grund av ett avvikande beteende och i alla dessa fall tycker jag att det bara passerar förbi och förklaringarna och tolkningarna bara lämnas över till tittaren, vilka jag inte tror alltid klarar av det. Det är en trist ljudbild på denna film. Det är riktigt burkigt och rösten är diffus och låter utspridd över en stor del av ljudbilden.

mamma4

Mamman och den vilda bebin är sist ut och det är en kort film på knappt tio minuter som är från 1983. Den har manus av Barbro Lindgren (böckerna om Max) som även sköter berättarrösten. Den handlar om Mamman som fått en ovanligt vild bebis som hittar på det ena buset efter det andra och det är väldigt farliga saker som att klättra på trappräcken och svinga sig i tacklampor. Det är en rätt underlig bild av en väldigt passiv mamma som målas upp då hon bara sitter i fåtöljen eller ligger i sängen när bebisen röjer runt. Jag förstår inte riktigt poängen med filmen och får stöd av min dotter som inte alls gillade den för hon tyckte det var jobbigt att den lille inte lydde sin mamma alls. Även denna lider av ett burkigt och diffust ljud.

mamma3

Som sagt är inte detta de enklaste barnfilmerna och de är inga man kan slänga på medan man lagar maten eller städar så att barnen är sysselsatta. De är animerade med rätt olika stil och ingen av dem är direkt snygg eller imponerande, men så har de sina år på nacken. Folkets Bio har slarvat med specifikationerna för bild och ljud på båda sina klassikerutgåvor och listat både widescreen och Dolby Digital 5.1 trots att det inte är det. Skärpning! Slutord blir svårt, jag är kluven och vet inte riktigt hur jag ska ställa mig när det kommer till rekommendation eller inte …

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Mamman och den vilda bebin + Bella och Gustav + Lilla syster Kanin, reviewed by Roney Lundell on 2013-10-26T07:00:59+00:00 rating 3.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 26 oktober, 2013