Mammas pojkar
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Mammas pojkar

Se Mammas pojkar och slipp göra det ödesdigra misstaget att curla dina barn. Eller inse svårigheterna med att inte vara som alla andra. Det är nämligen filmens två stora budskap, möjligtvis något inklämda mellan värmländska och pinsamheter.

mammaspojkar_screen9

Mammas pojkar handlar om två trettiofemåriga tvillingar, Thor och Oden, som dyrkar heavymetalbandet Ludor och jobbar på lagret i byns outletbutik. Men när butiken får ny ägare som kräver att tvillingarna ska ha respektabel klädsel och förväntar sig att de ska byta av flickorna i kassan när det behövs, säger de upp sig utan att ha en tanke på någonting. En sak de missar att tänka på är att företaget står för lägenheten de bor i. Det blir alltså till att flytta hem till mamma. Deras mamma är en äkta curlingförälder som går långt över styr. Hon är även byns präst som inte lyckas locka någon publik till gudstjänsterna. En stor del i storyn kretsar kring byns skolfröken som båda tvillingarna kärar ner sig i. Detta trots att de har lovat varandra att inte låta något, särskilt inte en brud, komma emellan dem.

Mammas pojkar 7

När reklamen gick i vintras inför filmens biopremiär blev jag fasligt sugen på att se den. Så här i efterhand kan jag konstatera att det var ett klokt beslut att vänta med att se den tills den kom ut i butik, för jag skulle ha blivit besviken. Mammas pojkar saknar det jag tycker en biofilm behöver: något storslaget, något som sticker ut och överraskar. Jag hoppades på en varm, mysig komedi med lagom mycket pinsamheter, men det var inte vad jag fick. Mammas pojkar tar på ett parodiskt sätt upp det aktuella ämnet curlingföräldrar. Budskapet är glasklart – det kommer inget gott ur att curla sina barn.

Mammas_pojkar

Rent krasst innehåller Mammas pojkar följande: två trettiofemåriga heavymetal-tvillingar som har stannat någon gång i fjortonårsåldern både vad gäller intellekt och totala oförmåga att ta något som helst ansvar. Stundtals lite roliga, men mest fruktansvärt jobbiga. Vidare innehåller den en mamma som vill gott från botten av sitt hjärta, men misslyckas kopiöst. Hon är som sagt också präst i en by där invånarna väljer att gå på linedance istället för gudstjänst. Henne vill man stundtals ta under sina vingar och skydda från allt ont, för man tycker så fasligt synd om henne. Skolfröken som båda killarna sorgligt nog kärar ner sig i, är dessutom den linedanceinstruktör som har stulit gudstjänstbesökarna. Fröken spelas av Mia Skäringer som har visat hela svenska folket att hon är varm, mysig och lite pinsam. Hon platsade alltså utmärkt i den film jag trodde jag skulle få se. Sen har vi den nya ägaren av outletbutiken, något känslokall och närig. Sist men inte minst får man se Tuva Novotny i en spännande roll som tvillingarnas norska, kvinnliga motsvarighet. Men hon skiljer sig från dem på grund av sitt stora intresse för döden.

Mammas_pojkar2

Ska du se Mammas pojkar så räkna inte med någon skrattfest, även om filmen presenteras så. Visst skrattar man ibland, men mest för att det blir så pinsamt och man inte vet vad man annars ska göra. Tänk istället på filmen som en parodi på dagens söndercurlade barn och gör sedan allt i din makt för att slippa uppleva scenariot i verkligheten.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Mammas pojkar, reviewed by Hilda Wall on 2013-05-26T12:00:28+00:00 rating 2.0 out of 5
Hilda Wall

Hilda Wall

Tycker att den ultimata myskvällen absolut ska innehålla en film. Gärna skräck eller komedi men uppskattar det mesta. Har sett otaliga riktigt dåliga filmer då jag aldrig stänger av innan eftertexten. Håller alltid hoppet uppe in i det sista om att filmen i fråga på något magiskt sätt ska gå från värdelös till underbar, vilket tyvärr händer allt för sällan. Vad gäller tv är jag otroligt svag för amerikanska dramaserier och har slaviskt följt alltför många.
Hilda Wall

Latest posts by Hilda Wall (see all)

Publicerad den 26 maj, 2013