Man on a Ledge

Man on a Ledge

En man kommer upp från en tunnelbanestation i mitten av New York, går till ett närbeläget hotel och checkar in. Han beställer en fin middag inklusive champagne, äter middagen och sedan torkar av allt han rört vid i rummet, öppnar fönstret och kliver ut på avsatsen.

Hur ofta är det inte de första fem minuterna av en film som avgör om filmen fångar ditt intresse? Nick Cassidy (Sam Worthington) kommer upp från tunnelbanan och går till ett hotell för att checka in. Den välgjorda öppningscenen sätter känslan av att filmen kommer vara lite extra. Lydia Mercer (Elizabeth Banks), väcks av att telefonen ringer. Hon jobbar som förhandlare men har sin lediga dag. Mannen på avsatsen har bett att få henne som medlare, varför? Elizabeth Banks som även varit med i The Hunger Games gör en mycket bra rolltolkning av den nergångna förhandlaren Lydia Mercer. David Englander (Ed Harris), är mannen som äger huset mittemot hotellet vars avsats Nick Cassidy valt att kliva ut på. Ed Harris gör en som alltid bra rollprestation som den cyniske och osympatiska affärsmannen utan skrupler. Tyvärr når inte Ed Harris de skådespelarhöjder som hans rollprestation i till exempel The Rock.

Regissören Asger Leth använder greppet att hoppa i tiden och visar bakgrundshistorien om vad som hänt tidigare och fram till att Nick Cassidy kliver ut på avsatsen. Vid en första anblick tycks det vara ett desperat rop på hjälp, men det finns mer att förtälja. För varje vändning i filmen får vi en ökad förståelse för Nick Cassidy som står på avsatsen och vad som har drivit honom att kliva ut där.

Filmen är skickligt filmad, kameravinklarna ger dig känslan av att stå på avsatsen och se ner. För de som är höjdrädda kan det lätt suga lite i magen.

Men, varför måste allt hända precis i sista sekunden? Det som skulle skapa spänning, skapar snarare irritation. Om de lugnat ner tempot i filmen och tagit sig tid att bygga upp de olika karaktärerna istället för att snabbt klippa till nästa actionsekvens hade spänningen blivit mycket bättre. Kan det vara för att manusförfattaren Pablo F. Fenjves tidigare gjort mestadels TV-material där mycket måste få plats på kort tid? Det känns som han inte riktigt har tagit klivet från TV och anpassat manuset till möjligheterna som en längre spelfilm ger utrymmesmässigt.

Slutet urartar i Hollywood-specialeffekthysteri där fokus ligger på att visa upp att de kan göra häftiga stunts. Här faller filmen helt platt. De hade kunnat åstadkomma en mycket bättre upplösning. Det är en stundtals underhållande film som duger till en regnig fredagskväll, men inte speciellt mycket mer.

Man on a Ledge, reviewed by Thomas Eiderman on 2012-08-04T07:00:12+00:00 rating 2.5 out of 5

Latest posts by Thomas Eiderman (see all)

Publicerad den 4 augusti, 2012