Mandela: Vägen till frihet

Mandela: Vägen till frihet

mandela För mer än tjugo år sedan förändrades världen, åtminstone något till det bättre. Den mer är 300-åriga rasåtskillnads politiken som hade förts i Sydafrika fick sitt slut, och en ny era mötte soluppgången. Apartheid, skilde två olika världar åt i samma land. Där människor kunde leva sida vid sida, utan att överhuvudtaget nudda varandra. De vita bodde inom muromgärdade villaområden, medan svarta, i kåkstäder som låg långt ifrån turiststråken. En av de människor som fick till en förändring av systemet var Nelson Mandela och detta är filmen om hans kamp och liv.

Filmen i sig själv tog 16 år att fullfölja och baseras på Mandelas egen självbiografi; ”Long Walk to freedom”. En titel som filmen direkt anknyter till via titeln på filmen. Enligt uppgifter försökte producenten Anant Singh kontakta Mandela i början på projektet. Men vad detta ledde fram till eller hur det påverkade filmen är osagt. Vad vi vet är att under premiärkvällen i London den 5 december, så avlider Nelson Mandela i sitt hem i Johannesburg. Detta sker under filmens gång och när väl eftertexterna rullas fram, når nyheten publiken. mandela3 Så är då detta det episka verk som skall visa världen den enorma betydelse som individen Nelson Mandela hade på den politiska inriktningen av ett helt land? Som inte enbart handlade om vem som fick sitta bredvid vem i bussarna, eller vilka skolor barnen fick gå. Utan handlade om ett omänskligt system som delar upp människor i mer och mindre värda. Som förgör ett system som inte enbart förgiftar den politiska vardagen utan sprider sitt gift in i varje hem, så fort någon anser sig vara mer värd än någon annan, beroende på etnicitet, kön eller bakgrund.

Nja, skulle jag vilja svara på detta. Filmen har sina fantastiska stunder. Detta är en bluray som ger mig bilder, vars djup jag helt kan försvinna i. Det finns delar som kan skrivas ut och hängas upp som tavlor. Det är vackert och det berör. Varje kameraplacering är genomtänkt och i de actionscener som utspelar sig i filmen så används både handkamera och fastkamera på ett fantastiskt sätt, så att bilderna kryper närmare och du befinner dig mitt i händelsernas centrum. mandelalongwalktofreedom Ljudet är grymt, varje andning, varje ord som lämnar läpparna är kristallklara. När Idris Elba, som spelar Nelson Mandela, talar så vill jag bara blunda och låta hans stämma omfamna mig.

Men vad är det då som gör att jag känner mig distanserad till filmen? Manuset har sina brister, och detta är för mig filmens absoluta svaga punkt. Jag ges pusselbit efter pusselbit som ska försökas monteras till en enhetlig bild. Men antingen passar inte bitarna eller så har jag fått fel bitar. Jag ska försöka förklara vad jag menar: Tänker på ”Stjärnnatten” av Van Gogh, en tavla som betytt olika saker för mig under mitt liv. När jag betraktar strukturen, den inre relationen mellan delarna så bildas en helhet och ett större sammanhang. Ju närmare jag betraktar tavlan ju mer delas den upp i bitar, kaskader av färger och former, var och en med sin funktion. När jag sedan tar ett steg bakåt slår bilden mig och bilden förändras. Den innehåller fortfarande alla dessa små delar, men tillsammans bildar det någonting större. En helhet som förändrar mitt perspektiv. mandela_fånge Så kan det vara med ett liv. Varje del för sig kan vara fylld av fascination och tillsammans bildar de en helhet som vi vill fylla med en känsla av sammanhang, mening och syfte. Varje färg har sin givna del, oavsett om det är ljusa, glada färger eller mörka, dova. Alla behövs för att ta fram bilden av ett liv. Men hur gör man när bitarna inte passar ihop? Eller snarare rasar brottstycken av ett liv över dig, så att du inte kan få till detta sammanhang eller mening som är så betydelsefullt. Just så upplever jag det med filmen Mandela. Varje del för sig är fascinerande, som enbart väcker fler och fler frågor om denna legend, denna ikon, denna människa som Mandela är. Jag vet att filmen är baserad på hans memoarer, trots detta lämnas jag med frågor vad som drev honom. Vad det var som fick honom att gå denna väg till frihet trots att andra runtomkring honom drogs åt andra håll? Varifrån fick han kraften att tro på förlåtelsen som en enande väg för Sydafrika? mandela_winnie Jag inser att en av svårigheterna med att göra en film, på det begränsande utrymme det trots allt är, är att välja ut vad som skall visas och presenteras. Men för mig blir berättelsen om Winne Mandela, som spelas av Naomi Harris (som vi senast såg i Bondfilmen Skyfall), inuti filmen om Nelson Mandela, ett mer levande och personligt porträtt. Här kan jag se hur hon förändras och vad hon möter under vägen till att bli den hon blev. Medan Nelson Mandela fortfarande framstår som en bild blir hon en levande person med fel och brister. mandela_rättegång En annan sak som skulle vara intressant att diskutera är den amerikanisering av världshistorien som hela tiden görs. Detta är en afrikansk film gjord av en britt, men fokus i den historiska berättelsen upplever jag hamnar i knät på den amerikanska publiken. När filmen vill visa omvärldens protester använder man sig av amerikanska studentuppror och frångår helt problematiken om Amerikas egen politiska rasism. Ni må ursäkta mig för att kanske vara lite patriotisk, men trots allt var Sverige en av de få länder i världen som stod på ANC sida och aktivt bekämpade apartheid regimen. Men som sagt detta är en annan diskussion som inte tas vidare här.

Regissören Justin Chadwick har gjort en sevärd film, framför allt för dess historiska presentation. Vill du lära dig mer om de villkor som gällde i Sydafrika under apartheid, så vill jag absolut rekommendera den. Vill du däremot lära dig mer om Nelson Mandela som människa, få kött och blod till den mediebild som framförs, då är nog detta inte rätt val. Sedan kan man ställa sig frågan varför extramaterialet som följer med inte är textat. Synd på en så fin utgåva. slutbild I slutscenen ser vi en åldrad Mandela som vandrar bland kullarna vid sitt barndomshem och ger oss av sin livsvisdom: ”I have walked a long walk to freedom. It has been a lonely road, and it is not over yet. I know that my country, was not made to be a land of hatred. No one is born hating another person because the color of his skin. People learn to hate. They can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart.”

Mandela: Vägen till frihet, reviewed by Matz Malm on 2014-07-26T07:24:54+00:00 rating 3.5 out of 5
Matz Malm

Matz Malm