Maniac

Maniac

Maniac ger mig inte kalla kårar som jag trodde att den skulle göra, den ger mig endast lite obehag vissa stunder och en hel del förvirring. Rörig och lite fattig, en remake som kunde gjorts mycket bättre.

Skyltdockor

Frank (Elijah Wood, Hobbit: En oväntad resa) har tagit över sin familjs affär där han restaurerar gamla skyltdockor, då hans mamma nyligen har gått bort. Under filmens gång får du se glimtar av minnen av modern (America Olivo, Friday the 13th), mestadels dåliga minnen som skvallrar om en avskyvärd barndom och som ger en aning om grunden till Franks beteende och syndrom.

Frank bor i samma byggnad som affären och lider av grova vanföreställningar och migränanfall. Han träffar kvinnor bland annat på dejtingsidor på internet, mördar dem och avlägsnar deras skalp som han sedan nitar fast på skyltdockor som han förvarar i sitt sovrum. Han föreställer sig att de är hans flickvänner, han har alltid insektspray till hands då skyltdockorna drar till sig flugor efter ett tag, han har inte en tanke på att rengöra skalperna innan han sätter dem på skyltdockorna nämligen. Han ser det han vill se.

Maniac Anna

En dag träffar Frank en kvinna vid namn Anna (Nora Arnezeder, The Words), hon fotograferar utanför hans affär och han öppnar upp för henne, fastän han har stängt. Hon älskar hans skyltdockor och vill gärna ha med dem i sin konstutställning. Frank och Anna börjar spendera tid tillsammans och utvecklar en speciell vänskap och Frank blir kär. Han försöker hålla tillbaka sina mordiska och vanföreställande tankar och rusar iväg när han börjar se hennes skalp blöda och skyller på sin migrän. Han vill inte skada henne och börjar därför söka efter andra kvinnor som han förföljer och mördar istället.

Hans minnen av modern blir värre under filmens gång och du förstår mer och mer varför han blivit så skruvad som han är. Dock så är det bara glimtar och jag önskar att det hade funnits mer där, att gissa sig till resten är bara drygt.

Frank Rita

Detta är alltså remaken på filmen Maniac från 1980, jag har inte sett den tyvärr, kanske dags att göra det nu. På baksidan av omslaget står det fraser som ”En av tidernas bästa skräck-remakes jämte The Thing” och ”Elijah Wood är lysande”. Jag trodde faktiskt den skulle vara bra, men jag tycker den är hemskt dålig. Elijah Wood i Maniac får mig att tänka; Frodo eller tjackpundare hela filmen igenom. Det är just de två sakerna han påminner om med sina stora ögon och tunna lilla kroppsbyggnad. Jag vet inte om jag tycker att han passar i rollen, kan inte komma på någon som skulle kunna passa bättre, men ingen som skulle kunna vara sämre heller.

Det filmas från Franks perspektiv hela filmen igenom och det är verkligen värdelöst, jag gillar det inte. Det gör att det blir hoppigt och jobbigt att titta på, känns mer som att jag spelar tv-spel än ser en film. Speciellt när han får sina migränanfall och bilden liksom flimrar, det får mig att tänka på när man behöver mer liv i vissa actionspel.

Att Maniac trots allt får 2,5 i betyg av mig är för att den funkar att glo på om man gillar skräck och har tråkigt en dag. Den är inte HELT dödsdömd i mina ögon, men den kunde gjorts så mycket bättre.

Maniac, reviewed by Emely Tuväng Korabik on 2013-11-11T12:00:16+00:00 rating 2.5 out of 5
Emely Tuväng Korabik
Nygift tvåbarnsmorsa på 26 år som gillar psykologiska thrillers och science fiction, men den stora kärleken ligger hos skräckfilmer. Jag kan aldrig stänga av eller spola fram en film hur dålig den än är, hoppas in i det sista att den ska bli bättre. Skriver med en smula humor och ironi, för det är sån jag är som person.
Emely Tuväng Korabik

Latest posts by Emely Tuväng Korabik (see all)

Publicerad den 11 november, 2013