For All Mankind – The Criterion Collection
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

current_80_417Ni har alla hört den berömda repliken ”That’s one small step for man, one giant leap for mankind” och vet varifrån den kommer.

Apolloprogrammet innehöll sammanlagt inte mindre än sjutton olika rymdfärder, där nummer elva förmodligen är den mest kända, då det var den som landade på månen den 20:e Juli 1969. Samtliga resor dokumenterades minutiöst, bland annat med filmkameror och det är detta material som Al Reinert använt sig av för att sammanställa denna dokumentär. Alla har vi sett de berömda bilderna, ackompanjerade av Neil Armstrongs ovan citerade ord, men det Reinert ville göra var att gräva djupare. Hur upplevde egentligen astronauterna rymdresan? Hur beskriver de känslan av att blicka ner på jorden från ett perspektiv ingen människa någonsin sett?

for-all-mankind-27220_5Det första som slår en och de bestående minnena som denna dokumentär lämnar, är de fantastiska bilderna. Uppskjutningen, färden, en rymdpromenad och givetvis skuttandet på själva månen. Uppfödd som man är på Hollywoodfilmer fulla med specialeffekter måste man hela tiden påminna sig att detta faktiskt är på riktigt och inga kulisser. Det är faktiskt en rätt märklig känsla, som förstärks av det faktum att i princip allt är fotat på film och ser alldeles fantastiskt ut. Jag tror inte de ingenjörer, geologer och rymdforskare som insisterade på att allt skulle dokumenteras så noggrant visste vilken välgärning de samtidigt gjorde för eftervärlden. Tankarna går stundtals osökt till Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey som släpptes samtidigt som Apolloresorna pågick, en film som faktiskt även nämns av en av astronauterna när denne blickar ut genom fönstret.

Det blir ofta poetiskt att lyssna på berättelser om upplevelserna, tillsammans med de fantastiska bilderna och den rätt drömska musiken. Ibland lallas det iväg över gränsen för vad som känns löjligt, men oftast kan man acceptera det mesta som ärligt och inspirerat. Ärligt talat kan det inte vara helt enkelt att undvika att bli överdrivet poetisk, när man befinner sig några tusen mil från planeten man föddes på och börjar bli varse sin egen litenhet. Kanske blir det några plattityder för mycket, men då kan man försöka slå dövörat till och enbart fokusera på bilderna, något som fungerar minst lika bra. Faktum är att man gott och väl kan kosta på sig att se filmen en extra gång, med ljudet avstängt och någon egen favoritskiva på stereon och fortfarande få en underbar upplevelse. Berättelserna från astronauterna känns stundtals ganska ointressanta och överflödiga.

for_all_mankind1736ff-oldsdJust känslan av att ha sett de bästa specialeffekterna du någonsin kommer att se, samtidigt som du vet att detta är på riktigt är tillsammans med de oändligt vackra bilderna, en känsla som gör detta till en dokumentär som jag tror de allra flesta skulle uppskatta. Du kanske inte lär dig något nytt, men den kommer garanterat att lämna ett intryck. Om inte annat borde de fungera utmärkt som sista spiken i kistan för konspirationsteorierna kring huruvida Apollo 11 verkligen landade på månen.

Materialet har restaurerats rejält och alla associationer till de extremt gryniga och diffusa på bilder på Neil Armstrongs berömda första steg, är i princip så långt från detta man kan komma. Klara och fina bilder, med precis rätt stuns i färgpaletten och med en skärpa som definitivt inte behöver skämmas för sig. Svärtan ute i rymden är verkligen så djup som man kan förvänta sig att den ska vara. Det dyker upp några små skräp här och var, men det stör inte nämnvärt. Att få se denna film på bioduk, med all sin härliga kornighet och detaljrikedom vore garanterat en upplevelse. Ett mycket kompetent framställt 5.1-spår, där man gjort ett imponerande arbete med att städa bort alla missljud från inspelningar med över 40 år på nacken. Det låter hela tiden rent och klart. Musiken är snyggt mixad och tar aldrig fokus från röstspåren och trots att det handlar om en dokumentär är det fullt tillräcklig rumskänsla. Inget spår av referenskvalitet, men fortfarande mycket bra.

for_all_mankindKommentarspåret är med regissören Al Reinert samt astronauten Eugene Cernan. Det är långt ifrån det intressantaste spår jag lyssnat på, även om Cernan ju naturligtvis har en hel del intressant att säga. Tyvärr tycker jag det blir lite för puttrigt och oengagerat under allt för långa passager, men sammantaget ändå godkänt.Desto intressantare är dokumentären An Accidental Gift, där de berättar om hur det gick till när de började sammansätta filmen samt varför det egentligen finns så fantastiskt mycket material. Intressant, snygg och välproducerad. Ska man bara se en del av extramaterialet är det definitivt denna man bör kasta sig över. I On Camera får astronauterna vars röster vi hör under själva filmen ett ansikte i ytterligare lite intervjuer om deras upplevelser kring sina rymdresor. Delvis intressant och lite svindlande när man hör deras tankegångar om hur de skulle kunna gå vidare i livet efter att ha sett jorden utifrån. Tyvärr blir det även ganska flaggviftande och bitvis lite för religiöst för att jag inte skulle börja skruva besvärat på mig i soffan. Det kanske fungerar för vissa, men inte för mig.

Paintings from the Moon kan vara det ultimata kuriosaextramaterialet. Astronauten Alan Bean sadlade efter sin månvandring om till kostnär och målade uteslutande tavlor föreställande rymden, rymdresor eller annat. Har få vi ta del av några av hans verk, med kommentarer av honom själv, i ett bildspel. Visserligen blir det kanske lite väl långt, men samtidigt fascinerande på ett bagatellartat vis. Avslutningsvis får vi några utvalda klassiska ljudklipp från hela Apolloprogrammet samt ett kortare segment där de klippt samman material från en rad olika uppskjutningar i ett montage. Framförallt den senare är att rekommendera, då det verkligen känns som specialeffekter, men faktiskt är på riktigt. Till extramaterial kan man även räkna den funktion som möjliggör att få upp information i textform om vem det är som pratar i filmen och vad denne har för befattning. Som sig bör när det handlar om Criterion får vi även en diger booklet, med två relativt intressanta texter.

forallmankind1En visuell upplevelse till dokumentär som fängslar från första bildrutan till sista, men utan att kanske bidra med speciellt mycket ny kunskap. Källmaterialet allena samt Reinerts fingertoppskänsla i att sätta samman det till en berättelse gör det dock till något man verkligen inte bör missa. Criterions utgåva håller mycket god kvalitet vad det gäller bild och ljud tillsammans med en hel del extramaterial som inte alltid känns nödvändigt, men som samtidigt egentligen inte går att klaga på. Se den och njut.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
For All Mankind - The Criterion Collection, reviewed by Erik Nyström on 2014-03-25T07:00:22+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 25 mars, 2014