Maria Wern – Inte ens det förflutna

Anna Janssons Maria Wern-roman Inte ens det förflutna från 2008 ligger till grund för filmen med samma namn. Grundidén är en kopia av Agatha Christies Tio små negerpojkar, men här är det ett tjejgäng som är de utsatta.Gotlandspolisen Maria Wern (Eva Röse) utsätts för anonyma hot och när någon har mixtrat med bromsarna till bilen beordras hon iväg för att gå under jorden ett tag tills kollegorna spårat vem som är efter henne. Hon drar iväg med en grupp väninnor från skoltiden på 20-årsåterträff och de åker till natursköna Stora Karlsö där de hade sin studentfest en gång. Första natten dödas en av de sju väninnorna. Maria är osäker om det är någon som hon satt dit tidigare som är tillbaka för att hämnas, eller om det är någon i sällskapet som är den skyldige. Ytterligare en person dör under natten. De väntar ut gryningen och planerar att åka tillbaks till fastlandet så snart det går. När de upptäcker att båten är saboterad i kombination med att mobiltelefonerna redan är stulna förstår de att de är fast på ön utan möjligheter att kontakta fastlandet. Det tar inte lång tid innan ytterligare personer i sällskapet blir mördade.

Inte ens det förflutna laddar upp för ensemblespel med enbart kvinnor. Tidigare har jag sett det fungera i Instängd där ett gäng tjejer upptäcker monster när de klättrar i grottor. Den intensiteten får vi inte uppleva i Inte ens det förflutna. Även om ön med knarrande trähus, fyrtorn som sveper ljuskäglor genom dimman och ett vackert landskap som är där som stämningshöjare, är underlaget i relationerna tunt och karaktärerna stereotypa. Mekaniken som driver fram berättelsen är den samma och jag hoppades på någon finurlig skruvning som aldrig kom. Det blir aldrig riktigt spännande. Den stora behållningen från filmen är scenerna som visar det vackra landskapet. Stora Karlsö från sin bästa sida kan jag tänka mig och bilderna kommer säkerligen locka turister. Även om Inte ens det förflutna är ett homage till Christies mästerverk lyckas det aldrig bli mer än lagom spännande. När filmen då ställs bredvid ett verk av den kalibern framstår den än vekare när logiken brister och motiven upplevs svaga. Underhållning för stunden men inte mer.

Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
Maria Wern - Inte ens det förflutna, reviewed by Mats Lundberg on 2012-11-20T12:00:44+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 20 november, 2012