Marionett i kedjor

Marionett i kedjor

Marionett i kedjor (Puppet on a Chain) är baserad på en bok av Alistair MacLean som handlar som knarkaffärer och smuggling i hippietidens Amsterdam (vilken överraskning!). Det jag mest kände till sedan tidigare angående MacLean är hans böcker Örnnästet, Kanonerna på Navarone och Breakheart Pass. Det beror på att jag har sett de klassiska, men ålderstigna, krigs- och westernfilmerna. Vad jag kan förstå efter att ha sökt efter information om McLean så var han 1960- och 70-talets motsvarighet till John Grisham, där varenda bok skulle filmas. Till denna film har han tydligen också skrivit manuset, men där blev det definitivt ingen Oscarsnominering då det är rätt tunn och upprepande. En vanligt förekommande ingrediens i dessa böcker, och då även i filmerna, är dubbelspel mellan alla karaktärer. Det är likadant i denna film, fast vi åskådare är nog smartare än vad karaktärerna är.

Marionett i kedjor 01

Det enda jag kände till från början om denna film var att Sven-Bertil Taube hade huvudrollen som amerikansk narkotikaagent i en engelsk film, samt att en klassisk båtjakt i Amsterdams kanaler ska vara filmens höjdpunkt. Denna båtjakt är tydligen en inspirationskälla till den klassiska båtjakten i Bondfilmen Live and Let Die vilket, för mig som älskar Bond-filmer, låter riktigt lovande. Tyvärr stannar förhoppningarna där, även båtjakten är riktigt bra gjord med tanke på att filmen känns ganska billig. Det är nästa som att man emellanåt får en känsla av att det lika gärna kunde vara en p-rulle från 1970, med halvkasst foto och rätt dåligt skådespeleri, förutom Taube som är helt ok i sin roll,. Jag får också en känsla att Taube emellanåt är dubbad. Man skulle kunna döpa detta verk till ”Amsterdam Connection” för det känns ungefär som en valfri French Connection-film inspelad i Holland.

Marionett i kedjor 05

Som jag tidigare skrev så är manuset rätt tunt och det mesta går ut på att Taube springer runt i Amsterdam och pratar med folk eller skuggar/skuggas av misstänkta personer. I princip så springer Taube till punkt A för att prata eller fightas, och fortsätter sedan till B och C för att göra samma sak. Sedann blir någon mördad och då börjar det om. Denna film har nästan ingenting att göra med de klassiska krigs- och spionberättelser som MacLean är mest känd för, utan är mer uppbyggd som en klassisk deckargåta där man ska försöka gissa vem huvudskurken är. Det blir rätt uppenbart redan i mitten av filmen och har man sett liknade filmer tidigare fattar man ännu fortare. Precis innan finalen kommer igång försöker filmskaparna dessutom göra ett rätt krystat och misslyckat försök att lura oss åskådare beträffande vem det är som är skurken.

Marionett i kedjor 03

När falska nunnor springer omkring med biblar fulla av heroin känns det storymässigt rätt desperat och till slut verkar nästan varje person i Amsterdam bruka eller sälja knark oavsett yrke. Filmen har även vissa logiska luckor som får Prometheus att nästan framstå som vattentätt. Jag ska inte avslöja alla, men bland det grövsta är när Taube slåss med en annan man på liv och död om den andras pistol. De klår upp varandra samtidigt som de bägge försöker nå pistolen, men det lustiga är att Taube har sitt tjänstevapen på höger höft hela tiden. Han får minst två tillfällen att dra sitt vapen utan att göra det, och då ska han ändå vara en erfaren och dödlig agent. Tillsammans med Styrka 10 från Navarone är detta tyvärr nog den sämsta MacLean-filmen jag har sett. Vill man se en ung Taube eller en fräsig båtjakt kan filmen vara av intresse, annars är detta en rätt tråkig överkurs i MacLeanfilmatiseringar. Faktum är att man lika gärna kan se om och njuta av Live and Let Die och French Connection 1 & 2 istället.

Marionett i kedjor, reviewed by Mathias Linder on 2013-03-16T07:00:05+00:00 rating 2.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 16 mars, 2013