Masters of Horror: Sounds Like

Den förra regissören vars filmer jag gick igenom var Lucky McKee. Han gjorde precis som Brad Anderson ett avsnitt i TV-serien Masters of Horror, Sick Girl. Andersons bidrag var det fjärde avsnittet i andra säsongen.

soundslike05

Larry övervakar kundservicen på ett datorföretag. Privat försöker han komma över sin sons död och hans fru vill att de skaffar ett nytt barn. Larry har knivskarp hörsel. Den är för bra för hans eget bästa. Ljuden från en kniv som skrapar en tallrik eller surrandet från en fluga blir lika starka som en brandvarnare skulle vara för oss andra. Det börjar driva honom till vansinne.

soundslike02

Så mycket spänning kan jag inte påstå att det finns i Sounds Like. Den slutar precis som man föreställer sig och är ganska typisk för en film som baserats på en novell. Ändå är den knappa timmen som Sounds Like varar en stark upplevelse tack vare hur Andersson valt att göra den. Tittaren sugs in i Larrys ljuduppfattning. Alla vardagsljud är förstärkta och om man skruvar upp ljudet ordentligt när man tittar på Sounds Like blir den en påfrestande film som ger tittaren en väldigt god uppfattning om hur omvärlden låter för Larry. Om man är ute efter blod och slafs ska man nog titta på ett annat avsnitt ur Masters of Horror. Sounds Like är snarare ett psykdrama.

soundslike07

Larry spelas av Chris Bauer från True Blood som gör ett riktigt bra jobb. Han påminner en hel del om Maximillian i Darren Aronofskys Pi eller kvinnan i Lars von Triers Antichrist som också drevs till självdestruktivitet. Larry vill leva i en värld där han inte hör sin sovande frus ögon röra sig bakom ögonlocken och där regnet som faller på hans bil inte låter som spikar. Sounds Like är givetvis inte lika bra som The Machinist. Däremot är det tack vare ljudbilden och Bauers skådespel en riktigt underhållande och fängslande stund framför TV:n som jag hade betydligt större utbyte av än den tråkiga Session 9.

soundslike08

Extramaterialet på denna amerikanska DVD från Anchor Bay har längre speltid än Sounds Like. Kommentarspåret med Brad Anderson är liksom det på The Machinist intressant om än väldigt torrt. Han verkar inte vara en människa som skämtar direkt. Några feuturettes finns här också. De är glättiga och raka motsatsen till kommentarspåret.

Masters of Horror: Sounds Like, reviewed by Mattias Berg on 2013-08-22T08:21:18+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 22 augusti, 2013