Medea

Medea

Innan Lars von Trier avslutade sin Europatrilogi gjorde han TV-filmen Medea för Danmarks radio 1988. ”-Ett totalt misslyckande. Jag skulle aldrig ha gjort den.” Det är von Triers egna hårda omdöme i en intervju från 2005.

medea05

Medeas man Jason (Udo Kier) har lämnat henne för att gifta sig med kung Kreons dotter Glauce. Av rädsla för Medeas onda krafter förvisar kungen henne och hennes söner från landet. Medea börjar planera sin hämnd mot Jason.

medea02

Den danska regissören bakom En kvinnas martyrium, Carl Theodor Dreyer, filmade aldrig sitt och Preben Thomsens manus baserad på den klassiska tragedin om Medea av Euripides. Det var detta manus som von Trier tog sig an. I filmens förtexter är han väldigt noga med förklara att han inte försökt göra filmen som Dreyer skulle ha gjort den utan att man ska se den som en homage. Det är både lätt och svårt att tycka om Medea. Alldeles för många gånger kommer jag på mig själv med att tänka på allt annat än filmen och måste gå tillbaka för att se vad jag har missat. Trots att den bara är 75 minuter lång går den väldigt långsamt fram. Experimenten med bakprojektion skulle bli framgångsrika i Europa, men i Medea ser det illa ut. Utgåvan har inbrända engelska texter och ser ut att vara avfilmad från en gammal TV.

medea04

När jag nu börjat ta mig igenom von Triers filmer i kronologisk ordning är det intressant att se när hans återkommande motiv dök upp första gången. Oavsett vad han har för åsikt om Medea var det i den som han gjorde sin första kvinnoskildring och dessa har sedan 90-talet blivit hans varumärke. Medea är ingen uppoffrande kvinna som de han använde i sin Guldhjärtatrilogi på 90-talet utan ligger närmare kvinnorna i Antichrist och Melancholia i sin kärlekssorg och Grace från Dogville och Manderlay i sitt raseri. Medea är även von Triers första hjärtskärande melodram. Till skillnad från Medea i Pier Paulo Pasolinis film, som var kall och galen, är den danska Medea gestaltad av Kirsten Olesen en väldigt sorgsen karaktär.

medea03

Eftersom Medea är ett så välkänt drama kan det väl inte anses vara en spoiler att Medea dödar sina barn i slutet. På så sätt ska Jason få känna den sorg hon själv känner. I von Triers film kryddas det med så många starka bilder, som främst involverar den äldsta sonen, att det ökända slutet blir så mycket mer tragiskt än man kan föreställa sig. Jag kan bara jämföra med Pasolinis film och de båda verken ligger känslomässigt väldigt långt ifrån varandra. Sättet som den äldre sonen agerar känns väldigt von trierskt och måste vara någonting han själv lagt till. Om man som jag är en beundrare av Lars von Trier måste man givetvis se Medea. Annars kan man nog vara von Trier till lags och glömma bort den.

Medea, reviewed by Mattias Berg on 2013-12-15T07:00:59+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 15 december, 2013