Men in Black 3
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Men in Black 3

Du vet förmodligen inte om det. Inte många gör det. De få som vet om det är antingen klassade som galna, själva utomjordingar eller klädda i svart. Ja, det finns alltså utomjordingar på jorden, men tack och lov har myndigheterna koll på allt, så du kan lugnt sitta kvar i soffan och titta på reprisen av TV-shop. Eller ligger vi risigt till ändå?

Männen i de svarta kostymerna skyddar oss mot otillbörliga utomjordiska aktiviteter på jorden. Det har de gjort under en lång tid. Agent K (spelad av Tommy Lee Jones) och agent J (spelad av Will Smith) har varit partners i några år, när rymdmonsterbrottslingen Boris the animal beslutar sig för att hämnas på K genom att färdas tillbaka i tiden och döda K innan K hinner fängsla honom. Detta ändrar hela tidens flöde och den enda som märker det är J. Nu är det bråttom. J måste också ta sig tillbaka i tiden för att rädda sin partner K. Helst utan att träffa honom, för detta kan påverka tidens flöde negativt. Det tar dock inte lång tid innan dåtidens K (Josh Brolin) arresterar J.

Jag älskade den första Men in Black-filmen (MIB1). Will Smiths kaxiga attityd och Tommy Lee Jones buttra självsäkerhet i kombination med en träffsäker humor gjorde att jag såg filmen flera gånger på bio och givetvis skaffade jag DVDn när den kom. Uppföljaren MIB2 var också given att se. Inte lika bra och humorn var lite mindre lockande, men fortfarande en film som jag gillade. Förmodligen mest av nostalgiskäl för den var ingen lysande film. Den tredje filmen såg jag inte på bio. Just det har förmodligen mer att göra med min familjesituation än ett aktivt val att inte se filmen på grund av att tvåan kanske inte var en riktig höjdare.

Tommy Lee Jones är buttrare än någonsin och hans 60-tals-jag som spelas av Josh Brolin befäster den känslan. Här har de lyckats bra. Den fysionomiska likheten mellan Brolin och Jones är slående. Will Smith är lika gapig som vanligt, möjligtvis med lite mindre glöd. Ny ledare för Men in Black är O, som spelas av Emma Thompson. Förutom att hon ser ut som Hillary Clinton ger rollen inte mycket utrymme för skådespel.

Handlingen som innehåller tidsresor ger givetvis upphov till många logiska luckor, men detta spelar egentligen ingen roll, för hela konceptet är ändå ologiskt. Hela inledningsscenen är en brutalt ologisk, men ändå helt OK i MIB-kontexten. Det som i de två första delarna av serien var mycket roande, var de olika rymdvarelserna som på ett eller annat sätt föreställde människor och som inte på något sätt var människor, känns här lite mer krystat och framför allt känns det förväntat. Så fort man ser en i historien känd person vet man att det är en alien eftersom de tidigare filmerna påtalat att i stort sett alla kändisar är aliens. Nu får vi reda på att Mick Jagger är utomjording med uppdraget att förföra så många jordkvinnor som möjligt. I denna film får vi också reda på att alla fotomodeller är utomjordingar och vi får också träffa en av den moderna popkonstens centralfigurer Andy Warhol, som till-och-med jag redan insett att han måste vara minst ifrån Pluto. Just Pluto visade det sig att han inte ifrån, men vi får reda på hans hemvist i filmen.

MIB3 når inte alls upp till den första filmens kvalitet, men den slår den andra filmen med råge och det räcker för att jag ska vara nöjd och låta mig förföras av persongalleriet av aliens, som visserligen inte är lika fulla av finess som den första filmens.

Ljud och bild är så pass bra som jag förväntar mig av en storfilm. Möjligen kan jag tycka att surroundkanalerna använts lite sparsamt.

Extramaterialet består av diverse bakom kulliserna-filmer av standardtyp och ett spel som är relativ ospelbart tack vare den klumpiga kontroll som fjärrkontrollen innebär.

Det kommer en fjärde film och jag är sugen att se den. Det är ett betyg så gott som något.