Skapa kontoLogga in
 
RSS Feed Twitter Facebook Instagram

Metal Gear Rising: Revengeance
VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Metal Gear Rising: Revengeance

Två bra saker tillsammans behöver inte alltid betyda att resultatet blir fantastiskt, det har vi sett vid upprepade tillfällen. Så när Platinum Games tog över Metal Gear Solid: Rising från Kojima Productions hoppades jag inombords att Platinum Games skulle få sätta sin stämpel på spelet utan alltför mycket inblandning från Kojima.metal_gear_rising_revengeance-01

För er som inte kan historien så hette spelet från början alltså Metal Gear Solid: Rising och utannonserades redan 2009. Tanken med spelet var att det skulle fungera som en länk mellan Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty och Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, och förklara den förvandling som Raiden genomgått. Men projektet gick i stå och sent 2010 lades det ner. 2011 så träffade Hideo Kojima emellertid Atsushi Inaba från Platinum Games och mötet ledde till att Platinum Games tog över spelet som då bytte namn till sin nuvarande titel: Metal Gear Rising: Revengeance. Ut slängdes allt som hade med smygaraction att göra och Platinum Games valde att fokusera på det som de är bra på, action med precisa kontroller. Tanken var att göra ett spel som skulle fungera lika väl för inbitna Metal Gear-fans som för nya spelare.

Resultatet blev dock inte alls så lyckat som jag hade hoppats. Metal Gear är en spelserie som kräver långa mellansekvenser och en synnerligen avancerad handling, det är lite det som är charmen med spelen. Gränsen mellan film och spel suddas i princip ut och du får en rik och fascinerande historia berättad för dig. Samtidigt är det ett smygarspel, något som är rätt så unik idag. Du uppmanas att smyga runt och neutralisera fiender snarare än att rusa rakt fram med vapen i hand. Metal Gear Rising: Revengeance är inte ett sådant spel, här finns en handling som ingen bryr sig om och en spelstil som påminner om väldigt många andra spel.metal_gear_rising_revengeance-02

Det är närstrid som gäller när Raiden är i farten och med sitt svärd gör han snabb och effektivt slarvsylta av allt han möter. I varje fall till en början, då första banan är löjligt enkel och jag hackar mig igenom fiende på fiende. Svag attack, stark attack, hoppa – det är vad knappar du har. Du kan även använda något som heter Blade Mode, då saktar tiden ner och du kan hugga din fiende precis som du vill med hjälp av de analoga spakarna. Hugg dem på rätt ställe och du kan utföra en Zandatsu, där Raiden klyver en fiende för att sedan ta deras cybernetiska ryggmärg. Det är också det mest effektiva sättet att få tillbaka hälsa. Blade Mode används också för att bryta ner större fiender genom att ta bort deras sköldar, vapen etc. innan du kan döda dem. Så jag springer runt och klyver människor för glatta livet och är nöjd som en lax i forsen. Sedan kommer den första bossen. Och jag dör… Och dör igen…och igen…och igen.

Va fan! tänker jag, spelet gick ifrån lätt till übersvårt på en sekund. Hur blockar man egentligen? Att blockera fienders attacker är en av de viktigaste mekanismerna i spelet, men tyvärr förklaras det inget bra. För att blockera en fiendes attack, gör du en egen attack och drar styrspaken mot honom. Kanske inte det mest självklara men när man väl fått grepp på detta flyter spelet på riktigt bra. I sann Platinum Games-anda är striderna riktigt bra och actiondelarna av spelet liknar inget annat. Som när du springer ner för väggen på en kyrka samtidigt som du måste undvika missiler för att sedan hoppa upp på dessa missiler och klyva en stor flygande fiende mitt i tu. Bara Platinum Games kan komma på sådana saker.metal_gear_rising_revengeance-03

Men så har vi Kojimas ande som cirkulerar i spelet. En massa dialog som styckar upp actionsekvenserna och hela tiden gör dig påmind om att det är i Metal Gears värld vi befinner oss i. Det kanske hade fungerat bra om det inte var så att handlingen är fruktansvärt ointressant och jag inte bryr mig för fem öre om karaktärerna eller vad som händer. Varje bana är uppdelad i subsektioner och mellan varje subsektion måste Raiden prata en massa med sina kollegor. Det drar ner tempot och irriterar mer än det skapar någon stämning. Samtidigt har Kojima sagt att detta spel inte skall ses som en del av Metal Gear utan som en fristående historia i samma universum. Kombinationen fungerar inte alls för mig och spelet känns riktigt kort. En vanlig spelare kan utan problem klara det på 5-7 timmar.

Jag får jag erkänna att jag är kluven till Metal Gear Rising: Revengeance. Jag gillar hur bra Platinum Games har länkat ihop actionsegmenten. Stridsystemet tar lite tid att vänja sig vid men när man börjar använda Blade Mode är det verkligen en fröjd att hugga sin motståndare i 101 små delar. Samtidigt är det frusterande med alla mellansekvenser som stör och gör att spelet tappar i tempo. Och kameran kunde ha varit bättre. Njae… är svaret på om du skall köpa det.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Metal Gear Rising: Revengeance, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-04-04T12:00:52+00:00 rating 3.0 out of 5
The following two tabs change content below.

Pär Wirdfors

Stockholm
Skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Latest posts by Pär Wirdfors (see all)

Publicerad den 4 april, 2013