Skapa kontoLogga in
 
RSS Feed Twitter Facebook Instagram

Middle-earth: Shadow of Mordor
VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20140930153516Sagan om ringen är en franchise som vid det här laget känns mer eller mindre söndertjatad. Jag har inte ens sett Hobbit: Smaugs ödemark ännu trots att den funnits ute länge. Det lockar mig inte lika mycket längre och det känns som Warner mjölkar det hela för allt det är värt. Bra spel inom världen finns det ont om men ibland blir man överraskad, som med Middle-earth: Shadow of Mordor.

Du spelar Talion gränsvakt hos Gondor där han vaktar den svarta porten mot Mordor. I början av spelet så blir han och hans familj brutalt avrättade av Saurons armé men Talion återvänder av någon anledning till jordelivet. Denna gång har en han följeslagare, ett alvspöke Celebrimbor. Av någon anledning har deras ödé bundit ihop dem och tillsammans beger dig sig djup in i Mordor för att finna den som är skyldig till detta och utkräva hämnd.

Att låna är den bästa formen av beröm säger man och Middle-earth: Shadow of Mordor är det inte så subtilt att utvecklarna Monolith Productions valt att studera Assassins Creed– och Batman-serierna ingående när man gjorde detta spel. Och det skall säga, man gör det inte alls med samma finess som något av dessa två spel men man gör det tillräckligt bra för att jag som spelare inte skall störa mig på det. Till en början så kändes spelet väldigt mycket som en kopia och jag gav mig in i första striden i tron om att det skulle vara samma sak. Och dog. För Middle-earth: Shadow of Mordor är inte ett spel som är förlåtande mot spelaren. Gör du fel eller tar fel beslut dör du, så enkelt är det. Det är till och med en del av dynamiken i spelet att du kommer dö flera gånger och en erfaren spelare kan nyttja det till sin fördel.shadow-of-mordor-02

Så vad går det hela ut på då? Du befinner dig i Mordor och skall hitta The Black Hand of Sauron. Men för att göra det måste du finna information om honom och det gör du genom att besegra de orch-generaler som finns. Men för att nå dem måste du börja längre ner i kedjan. Och för att överhuvudtaget ha en chans måste du finna information om deras svagheter. Så sakta men säkert börjar jag infiltrera deras läger, förhöra folk genom den specialkraft man har och ta ut ledarna. Det är här som Middle-earth: Shadow of Mordor omtalade Nemesis-system kommer in i bilden. Det finns en hierarki, en social struktur inom spelet där orcher kan klättra uppåt och allt du gör påverkar detta. Dödar du en så tar någon annan hans plats, dör du så blir den orchen starkare och kanske klättrar inom hierarkin. Senare i spelet kan du själv vara med och påverka vilka som skall stiga i ranger och på så sätt nå närmare dit mål.

Allt du gör i denna öppna värld genererar poäng som senare kan bytas mot färdigheter. Allt eftersom historia utvecklas så får du mer och mer färdigheter att välja på och tills slut är du en riktigt bad ass-karaktär som utan problem kan ta itu med stora horder av orcher samtidigt. Och tur är det för de kommer att finnas där ute och anfalla dig. Varje gång du dödar en ledare så får du också en runa som du kan sätta på ditt vapen. Detta är ett system som är helt slumpmässigt och att få tag på de episka runorna kräver att du lägger ner rejält med tid i spelet. Som jag skrev ovan är spelvärlden helt öppen och du bestämmer själv vad du vill ta dig an härnäst. Det finns sidouppdrag som inte för handlingen framåt men som är viktiga då de ger dig nödvändiga poäng för att kunna utveckla din karaktär. Plus att de är ett trevligt avbrott.shadow-of-mordor-03

Hela spelet andas Tolkien och Middle-earth. Det är ett välgjort spel som Monolith Productions och det märks att man lagt ner mycket möda och tid på att få det så bra som man bara kunde. Världen kanske är lite grå och trist men det känns samtidigt verkligen som att man smyger runt i Mordor med en grupp blodtörstiga orcher efter sig hela tiden. Gollum finns med på ett hörn och det fungerar faktiskt riktigt bra då han och Celebrimbor har en historia ihop (alla som kan sin Tolkien känner väl till det namnet). Och hela historien känns som något som är en del av Middle-earth snarare än att man har slängt på namnet för att tjäna några extra kronor.

Men sin öppna värld, nemesis-system och handling så känns Middle-earth: Shadow of Mordor väldigt mycket som det första ”riktiga” spelet för den nästa generationen. Ett spel som faktiskt utnyttjar konsolen till sin potential och ger mig ett spel som är lite mer än vad spel på den gamla generationen var. Helt klart ett givet köp för alla som har en PS4 eller Xbox One.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Middle-earth: Shadow of Mordor, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-12-03T06:59:11+00:00 rating 4.0 out of 5
The following two tabs change content below.

Pär Wirdfors

Stockholm
Skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Latest posts by Pär Wirdfors (see all)

Publicerad den 3 december, 2014