Midnatt i Paris
Rating: 3.6/5 (5 votes cast)

Midnatt i Paris

Woody Allen, en av världens mest kända regissörer, debuterade 1966 och har sedan 1971 med några få undantag levererat minst en film per år fram till dags datum. Allen är dock lite av en svart fläck på min filmkarta och jag har endast sett en handfull av hans filmer. Midnatt i Paris har fått positiv kritik världen över och när Allens manus också belönades vid 2012 års Oscarsgala, bestämde jag mig för att det var dags för att återigen ge den lille mannen lite av min tid.

Owen Wilson som Gil i Midnatt i Paris.

Vi får följa paret Gil (Owen Wilson) och Inez (Rachel McAdams) som spenderar några semesterdagar i Paris. Gil är en framgångsrik manusförfattare i Hollywood med ambitionen att ge ut en roman och bli en ”riktig” författare. Gil är också helt förälskad i Paris och drömmer om att flytta dit, medan Inez pratar om att de skall bosätta sig i Malibu efter att de har gift sig. I Paris befinner sig också inte bara Inez föräldrar, som är där på grund av pappans affärer, utan också Paul (Michael Sheen) och Carol (Nina Arianda) som är vänner till Gil och Inez. Eller vänner till Inez skall man nog säga.

Efter en våt kväll av vinprovning när Gil inte alls vill dra vidare på dans, finner han sig ensam vandrande på Paris öde gator och det är nu som Woody Allens skrivarpenna har tagit en riktigt oväntad väg. Tillsammans med Gil får vi några midnätter i följd upptäcka en svunnen tid och bekanta oss med kultureliten som befann sig i Paris under 1920-talet. Ernest Hemingway, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Luis Buñuel, Cole Porter och många, många fler. Här i ligger såklart filmens styrka och originalitet, men även filmens svaghet. För trots mitt relativt stora intresse kring kultur så kan jag inte placera alla figurer och deras gärningar som radas upp och missar säkerligen en mängd poänger genom filmens gång.

Det prisbelönta manuset är enkelt i sin konstruktion men utfört med yttersta precision. Dialogen är helt underbar och flyter fram genom filmen, full av roliga kommentarer och tänkvärda poänger. Framgångsreceptet är som så ofta i populära filmer en blandning mellan igenkänning och överraskning. Owen Wilsons gör en bra och för honom ovanligt nedtonad rolltolkning som Allens alter ego. Han rör sig inte bara som Allen utan har också samma oförargliga framtoning som den samme. Annars tycker jag att Wilson oftast spelar varianter av en och samma karaktär. I Gil finner vi en man som trots sina framgångar inte ser sig själv som en riktig konstnär, utan han är hela tiden lite osäker och snabb om att påminna sin omgivning om att hans filmer är njutbara men lättförglömliga.

Fest i Midnatt i Paris.

Lättförglömlig är också beskrivningen på några av filmens karaktärer, där främst Inez och hennes föräldrar John (Kurt Fuller) och Helen (Mimi Kennedy) upplevs som extremt schablonmässiga. I och för sig är Gil också en schablon i viss mening, men en mer utvecklad sådan. Woody Allen lyckas dock med konststycket att få mig sitta leendes genom hela filmen. Leendet utbyts då och då mot ett skratt. En av de mest lysande scenerna domineras av Adrien Brody i en liten roll, men mest skrattar jag åt en scen med en tavla av Picasso och åt Gils kommentar om en viss persons pseudointelligens. Det är inte alls lika torrt och tråkigt som det låter, men jag vill bespara er detaljerna och låter er upptäcka dessa på egen hand.

Men filmen passar nog inte alla då, som jag nämnde i inledningen, filmen refererar till all sköns kulturpersonligheter vilket kan kännas trist om man inte hänger med i svängarna. Som romantisk komedi har filmen ett värde i sig, men i den genren finns nog andra bra alternativ. Värt att nämna är filmens underbara miljöer, väldigt lyckade då scenografi och kostym inte känns konstruerade utan naturliga, fångade genom ögat hos någon som jag förmodar; är en verklighetens nostalgiker och Parisälskare, Woddy Allen.

Rating: 3.6/5 (5 votes cast)
Midnatt i Paris, reviewed by Erik Larsson on 2012-03-10T07:00:35+00:00 rating 3.5 out of 5

Erik Larsson