Min bäste fiende

Det är andra världskriget och partisanerna ligger på spaning i natten. Ett tyskt transportflygplan kommer mot dem och de gör sig redo med kulsprutorna. De lägger sig på rygg och inväntar kommandot. Eld! Vänster motor fattar eld och flygplanet störtar i ett skogsparti en bit bort. En judisk fånge och en SS-officer är de som överlever.

Vi befinner oss i Wien och året är 1938. Jakob (Udo Samel) och sonen Victor (Moritz Bleibtreu) är ägare av ett konstgalleri och även om de är medvetna om nazisternas framgångar i grannlandet är det inte någon som oroar dem, trots att de är judar. Det hela vänder dock när Viktor tillsammans med barndomsvännen Rudi (Georg Friedrich) försöker stoppa ett gäng ungdomar att rita en Davidsstjärna på galleriets företer. Slagsmålet på gatan drar till sig polisen och det slutar med att Viktor och Rudi hamnar i fängelse tills utredningen är klar. Victors far Jakob försöker får dem fria men det är Rudi som på något sätt får dem båda fria.
Det Victor inte vet är att Rudi spenderat sin tid utomlands i Tyskland och är i princip fullfjädrad nazist. Det tar inte lång tid innan han har uniformen på sig och Österrike är införlivat i Tyskland. Allt förändras snabbt och Victor försöker, tillsammans med sin familj, fly med galleriets tavlor och familjens rikedomar till Schweiz. Allt grusas dock av Hitlers och nazisternas intresse för en Michelangeloteckning som finns i familjens ägo. Den enda utomstående som vet att de har den är Rudi och vänskapen som fanns mellan de två är som bortblåst efter förräderiet. I ett sista desperat försök att behålla det lilla som finns kvar av rikedomarna skriver familjen över alla tillgångar till Lena (Ursula Strauss), Victors flickvän, innan de transporteras till koncentrationslägren.

Hopp fram till 1943 och Nazisterna tänker ge Mussolini Michelangeloteckningen som del i förhandlingen kring stärkta band mellan dem. En konstkännare upptäcker att teckningen är en förfalskning, en mästerlig sådan, men likväl en förfalskning. Hela axelmaktsavtalet är i gungning och ordern lyder att hitta originalet på en vecka. Rudi tvingas än en gång möta Victor som han växt upp tillsammans med. Han åker till koncentrationslägret för att hämta honom och flyga tillbaks honom till Berlin för förhör. På natten skjuts deras plan ner i Polen och Victor räddar Rudi ur det brinnande vraket. Helt plötsligt är det omvända förhållanden. Rudi är skadad och Victor i maktställning.

Min bäste fiende (Mein bester feind) är ett Österikiskt drama som är välspelat och med ett annorlunda perspektiv kring andra världskriget. Det är berättelsen om Michelangeloteckningen som är det centrala. Även om det är judar och nazister i filmen läggs nästan inget fokus på koncentrationslägren utan åskådaren förväntas känna till detta. Även om det är svartkomediska drag i andra halvan av filmen finner jag den inte rolig. Att filmen har blandade stilar genomgående gör att den blir något schizofren i sin framtoning. Att räkna ut vart Michelangeloteckningen är gömd är inte svårt vilket i sin tur gör att man som åskådare mest väntar ut slutklämmen. I och för sig kommer det en sista twist i berättelsen, men vid det här laget har den tappat den effekt den kunde haft om man inte så tydligt röjt gömstället tidigare. Trots det flyter filmen på i 100 minuter och är lagom intressant. Gillar du filmer om andra världskriget så har du chansen att se en annorlunda sådan.

Min bäste fiende, reviewed by Mats Lundberg on 2012-07-20T07:00:14+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 20 juli, 2012