Miss Bala

Miss Bala

Laura och hennes väninna Suzu tar chansen att bli Miss Baja California, men hamnar istället mitt i Mexikos ökända drogkrig, där den ohederliga polisen, DEA och drogkarteller tampas om kontrollen.

Laura Guerrero är 23 år gammal och bor med sin far och lillebror i Tijuana. Med drömmar om ett bättre och rikare leverne tänker hon ställa upp i en skönhetstävling, mot faderns vilja. Tillsammans med Suzu klarar de sig vidare till nästa omgång och går sedan ut på nattklubben Millennium för att träffa någon som kan ta dem ytterligare ett steg närmare tiaran. Kvällen slutar i kaos när klubben stormas av det kriminella gänget La Estrella som skjuter ihjäl de flesta för att visa sin makt gentemot DEA och den både hårt kämpande och korrupta polisen. Detta är bara början på Lauras elände, hon dras allt djupare in i skiten och dessutom är Suzu försvunnen efter massakern.

När gangstern och drogsmugglaren Linito dessutom hotar familjen och hänsynslöst utnyttjar Laura i kampen mot lagens långa arm, lyckas Miss Bala bli ett slags spännande debattinlägg om situationen i Mexiko, där drogkriget formligen skövlar människoliv och inte ser ut att avta, trots massiva insatser från myndigheternas sida. Det är en dyster historia som trots sin verklighetsförankring blir tämligen osannolik till slut. Men jag har gillat osannolika filmer förr och oavsett om jag har svårt att svälja de flesta delarna, så dras jag in i filmen. Mycket tack vare otäckt realistiska vålds- och actionscener. Andra delar i berättandet gillar jag mindre och även om fotot ser lite färgfattigt och blekt ut, så bidrar kamerans rörelser onekligen till att skapa realism. Ändå blir jag överraskad av Miss Bala, med ett delvis smart manus och knappt någon musik alls lyckas filmen skapa en smått fantastisk nerv och rå spänning.

Bilden av Mexiko som Miss Bala visar upp känns inte fullständigt otrolig i sin helhet, men historian med skönhetstävlingen är givetvis både långsökt och inget vidare väl utförd, där sviktar filmen. Laura ska med hjälp av sin skönhet ta de kriminella närmare sitt mål och sättet det är iscensatt på gör att jag har svårt att tro på att de mäktar med detta. Trots att själva tävlingen och dramat med kriminell inblandning är hämtad ur en sann incident. Man ska inte enbart vänta sig någon actionfest, enligt bilden med smatterbandet på omslaget, utan filmen visade sig vara lika långsam och lågmäld som den blir explosiv. Miss Bala lyckas lämna mig med en eftertanke om det vidriga klimatet i länder som Mexiko och hur människor i fattigdom är utsatta för trafficking i spåren av samvetslösa drogsyndikat.

Karaktären Laura är, trots fint skådespel av Stephanie Sigman (som snart dyker upp i den norska thrillern Pioneer), inte speciellt intressant och jag tycker inte att man använder henne fullt ut, därför blir hon också lite tråkig och stundtals även lite av ett mähä. Hon görs enbart till ett offer och hade behövt streta emot mer för att jag skulle kunna köpa storyn, nu går hon praktiskt taget fot filmen igenom med kameran hack i häl. Även regissören Gerardo Naranjo visar sig ha en koppling till våra breddgrader. Han har nämligen regisserat en remake av den dansk-svenska TV-serien Bron. The Bridge, som den heter, utspelas dock tack och lov inte på Öresundsbron, utan istället vid gränsen USA – Mexiko.

Miss Balas betydelse är ”miss bullet” och det är en utmärkt metafor för vad Laura hänsynslöst faktiskt används som. Ibland är Miss Bala en fantastiskt bra film, för att vid andra tillfällen lämna mig besviken, jag hade hellre sett ett mer utvecklat drama på bekostnad av mindre action. Ett koppel av några mycket nervpirrande och omskakande scener gör att jag i alla fall rekommenderar filmen till den som gillar att få sitt actiondrama serverat i synnerligen autentiska miljöer, med lite samhällskritik inbakat, för Miss Bala är definitivt sevärd.

Miss Bala, reviewed by Hans Råman on 2012-10-16T07:00:10+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 16 oktober, 2012