Filmfenix | Modig - Recension - Filmfenix.se

Modig

Mod betraktas av många som en eftertraktansvärd egenskap rent moraliskt. Man kan vara modig på olika sätt och om man utgår från personen kan en person vara modig bara genom att prata inför folk, medan en annan är modig när hon klättrar upp i ett träd. Ett relativt nytt sätt att visa mod på är civilkurage, ja du vet det där som andra visar som jag själv skulle vilja visa lite oftare. Om den skotska prinsessan Merida är modig eller bara visar civilkurage i sagan i den datoranimerade filmen Modig är förmodligen bara en definitionsfråga eller så kanske hon bara visar lite vanligt tonårstrots?

Prinsessan Merida är i tonåren och giftasmogen. På sedvanligt vis vill hennes föräldrar att hon ska gifta sig med en lämplig friare. Pappan som själv är en slagskämpe har lärt Merida att slåss och skjuta båge redan från barnsben, medan mamman drottning Elinor vill att Merida ska vara en riktig sockersöt Disney-prinsessa i klänning och för strid ytterst opraktiska kläder. Enligt reglerna får Merida välja vilken gren som de hugade friarna ska tävla i för att vinna hennes hjärta (nåja) och kungariket. Merida väljer bågskytte och avslutar det hela genom att själv tävla och givetvis slå alla friare och sedan deklarera att hon inte alls tänker gifta sig eller åtminstone bara gifta sig med sig själv. Drottning Elinor blir mycket arg och en dispyt med Merida gör att Merida i vredesmod rider ut i skogen och träffar på en häxa. Det visar sig att häxan kan uppfylla önskningar och Merida önskar att hennes mamma ska bli förändrad. I sin värld tänker hon sig en mamma som förstår hennes syn på det hela. Häxans trolleri har dock en annan lösning på det hela.

Detta är en Pixar-produktion med allt vad det innebär. Bland annat innebär det att saker och ting är rasande bra animerade. Kommentaren från dottern i soffan: ”Pappa den där stenen ser riktig ut!” säger allt om den saken. Pixar är duktiga på att få det hela att se bra ut även om det klart framgår att det är animerat. Meridas röda hårsvall ser så läcker ut att jag måste hejda mig för att inte vilja känna på skärmen. Och när björnarna frustar ryggar jag tillbaka och väntar mig en pust av stinkande björnandedräkt. Panoreringar över det skotska landskapet eller snabba ritter i skogarna ser utmärkta ut. Det ser alltså bra ut och ljudspåret i True-HD 7.1 hjälper upp upplevelsen ytterligare.

Merida som förutom att hon är skotsk verkar vara mycket nära besläktad med Ronja Rövardotter är en tuff liten dam, med mycket egen vilja som att inte vilja följa den fålla som hennes föräldrar föser henne in i. Det är också den första Pixar-film som har en flicka som huvudperson. Dessutom en flicka som visserligen är söt, men också kraftfull och viljestark. Vi är långt ifrån den trånande flickan som väntar på att drömprinsen ska komma på sin vita springare med ett Colgate-leende påklistrat i nunan.

Det är lätt att gilla Merida, men svårare att hitta på någon annan karaktär. En sidekick som lockar. Kanske är det bra eftersom det inte tar fokuset från Merida, men samtidigt är det just dessa bikaraktärer som brukar vara roliga med Pixars filmer. Om man tänker tillbaka på tidigare Pixarfilmer är det just de många och intressanta bikaraktärerna som lyfter filmerna till excellens (även om jag personligen har lite svårt för till exempel Bärgarn). Detta är kanske en av de största bristerna med filmen. Det svenska ljudspåret är helt okej, men det engelska originalspåret i 7.1-format är bättre på alla sätt och vis. Om inte annat för den skotska accenten. Av extramaterialet är kortfilmen Månen det som sticker ut mest.

Modig, eller Brave som den heter på originalspråket, är en helt okej film rent handlingsmässigt och fenomenalt snyggt gjord film rent visuellt och ljudmässigt.

Rating: 3.1/5 (7 votes cast)
Modig, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-12-12T07:00:36+00:00 rating 4.0 out of 5