Mom – Säsong 1

bild4

Komediserier finns det i mängder. Jag personligen ser helst How I Met Your Mother eller The Big Bang Theory, men ibland måste man prova på något nytt. På så sätt fick jag upp ögonen för Cougar Town, som är en riktigt rolig serie från skaparna av Scrubs. Nu tänkte jag prova på serien Mom och se om det kan vara något att hänga i julgranen.

Mom handlar om den ensamstående mamman Christy Plunkett (Anna Faris, Scary Movie) som går på AA-möten och försöker få en nystart i sitt liv som hon delar med sina två barn Violet och Roscoe. På AA finns även Christys mamma Bonnie (Allison Janney, The Way Way Back) som också är nykter alkoholist. Efter att Bonnie blivit vräkt så flyttar hon in hos Christy, trots att de inte haft någon bra kontakt på grund av dotterns uppväxt. Vi får följa deras vardag som kantas av AA-möten och diskussioner om Christys uppväxt.

bild1

Det kan låta som att det är en tung dramaserie, men det är faktiskt en komediserie skapad av Chuck Lorre känd för Two and a Half Men och The Big Bang Theory. Två serier som jag skrattat gott åt. Tyvärr ger inte Mom lika goda skratt. Några enstaka skämt funkar, men oftast känns skämten krystade och överdrivna. Vad gäller skådespelet så är det inte mycket mer än godkänt. Faris spelar över väldigt ofta, precis som övriga roller vi sett henne i. Janney är väldigt ledig i sin roll och passar bra. Precis som i många andra serier finns de typiska karaktärerna, den knäppa filuren, chefen, tonåringen och den mer seriösa karaktären som dyker upp någon gång i mitten av säsongen för att få en lite mer seriös ton. I rollen som den översexuella, gräsrökande chefen ser vi French Stewart från Tredje klotet från solen, en serie jag har ganska svårt för och framförallt hans korkade karaktär. Men i hans roll i Mom gör han det faktiskt bra.

bild3

Christy har aldrig träffat sin far, som drog i samma veva som hon föddes. Något hon nu får chansen att göra. Det visar sig att han är bilmekaniker och har en egen familj, men han har inget emot att lära känna sin gamla dotter. Fadern känns inkastad i manus för att fylla ut serien med en helt annan story då mer än hälften av säsongen i princip bara handlar om AA-möten och en gravid tonårsdotter.

För att sticka ut som komediserie så måste man ha något unikt, något speciellt. How I Met Your Mother har Barney Stinson, Two and a Half Men hade Charlie Sheen (se hur det gick när han fick kicken) och Scrubs hade en annorlunda miljö, inte speciellt gjord för komediserie men som lyckas riktigt bra ändå. Mom har ingenting att sticka ut med. Inte ens deras ”korkade” karaktär är speciellt rolig, något som ofta brukar kunna rädda upp situationen.

bild2

Visst, den är inte jättedålig, men den är inte heller jättebra. En väldigt medioker serie som fungerar helt okej att bara slökolla på i brist på annat.

Mom - Säsong 1, reviewed by Fredrik Nyström on 2015-04-01T07:07:36+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 1 april, 2015