Monsters, Inc. 3D

Disney Pixar fortsätter att släppa äldre titlar i 3D och denna gång är det Monsters, Inc. som blir tillgänglig. Ett ypperligt beslut och resultat.monsters1

Bland Pixars alla titlar är det egentligen bara Bilar 2 som inte riktigt håller måttet. Annars har de tretton övriga varit riktigt bra filmer. Monsters, Inc. är inget undantag och jag vet inte hur många gånger jag sett filmen tillsammans med min son de senaste åren. Redan då den kom på Blu-ray var jag lyrisk och det blir inte sämre med 3D-utgåvan.

I en parallellvärld till vår, bor monstren i monsterstaden Monstropolis. Företaget Monsters Inc. är energibolaget som genom att samla barnskrik utvinner den energi som driver staden. På företaget jobbar Sulley (John Goodman/Allan Svensson) som tillsammans med sin assistent Mike (Billy Crystal/Robert Gustafsson) är det mest framgångsrika teamet med att samla in barnskrik. De är dessutom bästa vänner. Sulley är ett stort hårigt lilagrönt monster med stort hjärta. En dag råkar ett barn av misstag komma med tillbaka till Monstropolis och Sulley och Mikes värld vänds upp och ner.monsters3

Vad gäller bilden redan på 2D-versionen kan bara sägas wow, wow och åter wow! Min DVD-utgåva av filmen har förpassats till sophinken. Färgerna verkligen hoppar ut ur skärmen och detaljrikedomen är perfekt. Det är kanske inte oväntat då det är en datoranimerad film men steget från DVD till BD känns ofantligt stort kvalitetsmässigt. Animationskonsten som presenteras är fläckfri och 2D-versionen gör Sulleys svallande päls rättvisa för första gången sedan filmen gick på biograferna. Med dagens mått mätt står sig filmen rent tekniskt förvånansvärt bra. Jämför den med Shrek som släpptes samma år så inser du hur bra det är.

Nu när en 3D-version av filmen släpps förstärks detta än mer. Jag trodde aldrig att det kunde bli så här bra. Jag vill sträcka ut handen och låta fingrarna löpa genom Sulleys päls. 3D-effekterna används inte som gimmick utan för att ge djup i bilden vilket lyckas fenomenalt bra. Inte vid något tillfälle upplevs någon av karaktärerna vara utklippta pappfigurer utan de befolkar Monstropolis. Det finns inte en pixel som ligger fel på varken 2D- eller 3D-utgåvan vilket är otroligt imponerande. Jag kom på mig själv sitta med ett konstant leende.monsters4

Redan på den första Blu-rayutgåvan hade det engelska ljudspåret fått en rejäl uppgradering till DTS-HD MA 5.1 och var underbart bra. På det svenska Dolby Digital 5.1-spåret hörde jag ingen nämnvärd skillnad från DVDn, men upplevde det som betydligt vekare och med mindre omfång jämfört med DTS-HD-spåret. Till den här utgåvan har ljudet uppdaterats till DTS-HD MA 7.1 och är absolut inte sämre än tidigare. Det är främst rumskänslan som är bättre och enklast märks skillnad på. Självklart går det inte att få mer än referenskvalitet och när man får det på två skivor är det bara att buga och bocka.

Det som skiljer extramaterialet från tidigare utgåvor är det som är på 3D-skivan. En sju minuters kortfilm om dinosaurien från Toy Story är det absolut bästa bland det nya extramaterialet. For The Birds är en tre minuters kortfilm som visar hur duktiga Pixar är på det de gör. Slutligen finns Outtakes and Company Play som är fem minuter med outtakes från slutet av filmen.monsters2

Allt extramaterial som fanns på Collectors Edition av DVD-utgåvan finns även på 2D-skivan. Det är massor med material och det mesta presenteras i kortare snuttar som ofta är roliga och informativa. Nytt på Blu-ray-utgåvan är filmskaparnas rundabordssamtal där ”gamla” anekdoter och annat diskuteras vid en återsamling. Bygget av Monstropolis i Tokyo är lika intressant som det är knäppt, men vad kan man förvänta sig av japaner och Disneyland i kombination? I frågesportspelet Rosies 100 dörrar kan man testa sina kunskaper om Monsters, Inc. och kan vara kul för de yngre barnen. Själv tröttnade jag efter fyra frågor. Trots att extramaterialet känns plottrigt och består av korta ”featuretter” är innehållet bra och underhållande.

Att filmen Monsters University är på väg till biograferna i sommar gör att det är läge att återse klassikern från 2001. Kanske inte den bästa av Pixars filmer men den har definitivt hjärtat på rätt ställe och är en tydligare riktad barnfilm än Pixars övriga. Den här nya 3D-utgåvan är otroligt imponerande och för mig ett givet köp.

Rating: 3.5/5 (6 votes cast)
Monsters, Inc. 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-07-31T12:00:12+00:00 rating 5.0 out of 5

Publicerad den 31 juli, 2013