Mot väggen

Tyske regissören Fatih Akin fick sitt genombrott med filmen Gegen die Wand/Mot väggen på Berlins internationella filmfestival 2004. Filmen belönades med festivalens finaste pris Guldbjörnen och fortsatte sedan att röna uppmärksamhet på filmfestivaler världen över.

Mot väggen kretsar kring Sibel (Sibel Kekilli) och Cahit (Birol Ünel), som efter var sitt misslyckat självmordsförsök, träffas på ett sjukhus i Hamburg. Sibel är i 20 års åldern och lever tillsammans med sina föräldrar. Hon vill leva ut, festa och ha sex, men hindras av de starka patriarkala hederstraditioner som följt med från föräldrarnas hemland Turkiet till Tyskland. Chait, som också har turkiska rötter, är kring 40 år gammal, alkoholiserad, nedgången och i allmänt bedrövlig skick. Han spenderar sin tid med att plocka glas på en lokal rockklubb, dricka öl och röka. Sibel föreslår ett skenäktenskap mellan henne och Chait, något som skulle ge henne fria tyglar att utforska livet som ung kvinna, medan Chait skulle få lägenheten städad och maten lagad, en win-win situation så att säga. Samarbetet kommer dock visa sig vara lite mer komplicerat än så.

Fatih Akin är med sina långfilmer Mot väggen, Vid himmelens utkant och Soul Kitchen, en av Europas starkast lysande regissörsstjärnor. I Mot väggen styr han berättelsen med säker han, och visar prov på både en utmärkt personregi och en stor kännedom i berättarkonstens mekanik, som ger filmen det rätta drivet framåt. Musik, foto och klippning lyfter, tillsammans med de otroligt starka rollprestationerna från Sibel Kekilli och Birol Ünel, filmen till den högre standarden av europeisk filmproduktion. Mot väggen känns som en modern variant på berättelsen om skönheten och odjuret.

Akin, en andra generationens invandrare med rötter i Turkiet, rör sig bort från de ofta så stereotypa gestaltningarna av kulturkrocken mellan invandrare och infödda, och utforskar istället den dubbla tillhörigheten som många européer upplever idag, med ena foten i det gamla landet och den andra i det nya landet. Mot väggen är ett gripande drama som vågar ställa några allvarliga frågor kring identitet, sexualitet, kärlek, heder och försoning. Ett guldkorn som du inte bör missa.

Fatih Akin längst till höger, med filmens stjärnor Birol Ünel och Sibel Kekilli.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Mot väggen, reviewed by Erik Larsson on 2012-05-03T07:00:54+00:00 rating 4.0 out of 5