Movie 43
Rating: 1.0/5 (3 votes cast)

Movie 43

När jag var ung hörde jag ordspråket ju fler kockar desto sämre soppa ett antal gånger av min omgivning av olika anledningar. När det gäller Movie 43 verkar det enligt envisa rykten snarare ju fler filmstjärnor desto sämre soppa. Denna film floppade både kritiker- och publikmässigt trots alla stora namn. Så mina förhoppningar är inte så jättestora, men har man tur kanske filmen är en rolig och underhållande kalkon.

Movie 43  01

Det första jag tänker på när jag ser denna film är friterad film från Kentucky, då Movie 43 precis som The Kentucky Fried Movie är en samling oberoende sketcher där allt ska vara så snuskigt och politiskt inkorrekt som möjligt. Denna film är mest till för folk som vill se Hugh Jackman med sina testiklar i halstrakten, vilket måste vara en manlig motsvarighet till p-våfflan Deep Throat. Om man ska vara lite krystat rolig så kan man ju säga att det inte finns 43 skäl att se denna film.

Movie 43  02

Ett annat ordspråk är att kedjan inte är starkare än sin svagaste länk. Vilket stämmer riktigt bra in på denna typ av film. Filmen som helhet är inte bra, många av dessa sketchscener har någon form av potential som aldrig riktigt blommar ut. Men det finns vissa höjdpunkter som kan locka till någon form av skratt. Kate Winslet har ett roligt minspel när hon på dejten med punghalsen Jackman för första gången får se hans hals och även svaret på frågan varför han är singel. Även Gerard Butler är rolig som en leprechaun vars ordval inte är direkt rumsrent så att säga. Men han har också bra stöd av Johnny Knoxville och Seann William Scott som Butlers giriga kidnappare. Även Liev Schreiber och äkta makan Naomi Watts är rätt roliga då de spelar paret som bedriver en på alla sätt väldig utflippad hemundervisning för sonen. Schreiber är makalös då han ena gången är elak gymnastiklärare för att sedan i stället vara mobbare.

Movie 43  03

Även den urspårade dejten mellan Halle Berry och Stephen Mechant vars variant av sanning eller konka får oanade följder, vilket sätter sig i minnesbanken. Men precis som Monty Pytons gamla sketcher eller tidigare nämnda The Kentucky Fried Movie så är till slut ojämnheten lite för stor. Vissa sketchmoment funkar inte och blir bara ett jaha. Sen spelar det ingen roll hur mycket bajs och snuskord man slänger in. Plus att själva ramberättelsen med Dennis Quaid och Greg Kinnear aldrig blir riktig rolig och inte heller leder fram till något vettigt avslut. Personligen tror jag att filmen kanske kan vara kontroversiell för den amerikanska publiken, medan här i (frigjorda?) Sverige lyfter man nog inte ens på ögonbrynet.

Rating: 1.0/5 (3 votes cast)
Movie 43, reviewed by Mathias Linder on 2013-09-06T12:00:34+00:00 rating 2.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 6 september, 2013