Mud

mud1900x506Matthew McConaughey kommer att se tillbaka på 2010-talet som tiden då han inte kunde göra några fel. Oscarsstatyetter, tv-succér och en rad minnesvärda roller i stora såväl som lite mindre filmer. I Mud får han vara med och skapa lite trivsam americana för en ny publik.

Ellis föräldrar verkar vara på väg att separera. De bor tillsammans på en flodbåt, försörjer sig med att sälja fisk och livet är ganska bistert. Tillsammans med bästa vännen Neckbone flyr Ellis undan verkligheten genom upptäcktsfärder på floden. Ute på en ö hittar de en båt uppe i träd, men de är inte ensamma om fyndet. I båten har en vidskeplig man som kallar sig för Mud bosatt sig och han verkar gömma sig för någon. De båda pojkarna bestämmer sig för att hjälpa Mud att göra båten sjöduglig i utbyte mot hans pistol, men det visar sig vara farligare än vad de först trodde då det lurar något mörkt och våldsamt i mannens förflutna.

mud-2012Regissören Jeff Nichols (som tidigare gjort Take Shelter och Shotgun Stories) har sagt att han föreställde sig Mud som hur det skulle bli om Sam Peckinpah filmatiserade en berättelse av Mark Twain. Om man läst Tom Sawyer eller Huckleberry Finn, vilket jag förmodar att de allra flesta gjort, är det nästan omöjligt att inte se likheterna. De utspelas i den amerikanska södern och kretsar kring unga pojkar på väg in i vuxenlivet som hamnar i situationer där de får att ett större ansvar än vad de egentligen kanske klarar av samtidigt som de framställs som någon form av moraliskt rättesnöre där man inte riktigt verkar kunna lita på de äldre omkring dem. Nu utspelas Mud visserligen i modern tid, men Ellis lever inget glamouröst liv med egen iPhone eller drömmar om college, utan hör till samhällets fattiga där det är viktigare att försöka jobba ihop lite pengar än att gå i skolan. Dessutom bor de på en rucklig båt och vill egentligen ha så lite med staden att göra som möjligt. Känslan är han lever i en tidlös värld, som lika gärna hade kunnat vara sent 1800-tal eller mitten av 1950-talet som 2012.

photo_lSom uppväxtskildring med allt vad det innebär att lämna barndomen är den fin. Ellis ser sina föräldrar glida isär och det liv han levt vittra sönder, full av misstro om livet hittar han något att tro på i att hjälpa Mud. Kanske existerar kärleken ändå? Sättet Ellis trevande även närmar sig en äldre flicka han känner till är rörande och Tye Sheridan (Tree of Life) är otroligt trovärdig i rollen. Samspelet mellan honom,  debuterande Jacob Lofland som spelar Neckbone och Matthew McConaughey (Killer Joe) som Mud missar inte många takter. Miljöerna, med allt från skäggiga män som bor i båtar, till ogästvänliga öar i grumliga vatten och vackert slitna vyer över ett samhälle där livet inte alltid är en dans på rosor, gör sig grymt bra på film. Den amerikanska södern är populär skådeplats för filmer och när man tittar på Mud förstår man verkligen varför. Samtidigt som det är vackert och lite charmigt finns det något lite obehagligt över hur allting känns, i rakt nedstigande led från Southern Comfort eller Deliverance. Till skillnad från de filmerna får man här även tillräckligt med värme från karaktärerna för att hålla mörkret på lagom avstånd och snarare tänka på Stand by Me.

mud-postDet som inte fungerar lika bra är väl de delar som jag antar att Nichols menar skulle föra tankarna till Peckinpah, för skillnaden mellan de två regissörerna blir påtaglig. Ingenstans i thriller- eller actionmomenten finns det någon nerv, utan det blir istället rätt trist och slitet när någon form av gangsterhistoria med hämndlystna familjemedlemmar läggs fram. Jag blir nästan besvärad när Joe Don Baker (GoldenEye) dyker upp som en gammal elak patriark. För mig hade historien fungerat bättre om man strukit de bitarna och hittat på något mer småskaligt som hotet i filmen. Att se Ellis hantera allt som händer och följa några tonårspojkars lätt dumdristiga äventyr in i något som de inte riktigt greppar vidderna av hade räckt gott och väl utan att behöva utsättas för en massa skottlossning.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Mud, reviewed by Erik Nyström on 2014-04-10T21:55:08+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 10 april, 2014