Music Box

Music Box

Costa-Gavras, den grekiske regissören med det knepiga namnet och mästerliga politiska thrillern Z på sin resumé har även hunnit med att göra en handfull filmer i Hollywood. En av de mer bortglömda är Music Box som tar upp ämnen så som Ungerns inblandning i förintelsen av judarna och den efterföljande kommunistregimen som styrde landet med järnhand.

Advokaten Ann Talbot kan inte tro sina ögon när hennes pappa visar upp en kallelse till rätten. Han har blivit anklagad för att ha ljugit i immigrationspapperen när han anlände till USA från Ungern nästan 40 år tidigare. Inte nog med det, utan vittne efter vittne pekar även ut honom som en sadistisk militär som avrättade judar utan att blinka. Om han bevisas skyldig kommer han att utvisas och i hemlandet väntar ett förmodat dödsstraff då han något år tidigare lyckats reta upp kommunistregimen genom en mindre politisk aktion. Ann åtar sig genast fallet, men i takt med att rättegången fortlöper börjar tvivlen på faderns oskuld gnaga i bakhuvudet.

Av förklarliga skäl utspelar sig stora delen av filmen i rättegångssalen där vittnen förhörs och ifrågasätts medan någon av företrädarna protesterar mot något. Ni har sett det många gånger förut och Music Box levererar inte direkt dessa scener med någon vidare finess. Det påminner lite för mycket om någon av de platta, allvarliga och kostymgrå dramathrillers som kom ungefär samtidigt som denna, inte helt sällan med Harrison Ford i huvudrollen. Fast det finns tillräckligt mycket som lyfter den över den anonyma massan av klichéer för att göra den sevärd. Konflikten mellan förorättade judar, en ungrare exil och en lömsk regim som inte tvekar att ta till tvivelaktiga metoder för att komma åt en oliktänkande landsman, är intressant. Dels finns det många infallsvinklar och dels är det definitivt inte de vanligaste parterna i den här typen av film. Costa-Gavras har även en naturlig begåvning att hantera politiska intriger i sina filmer och han gör det skickligt även här.

Sedan gillar jag hur den i viss utsträckning hanterar sina karaktärer, där även de mindre rollerna tillåts ha sina egenheter och agendor, utan att det svävar iväg. Det känns som att det fanns en ännu längre version av filmen i manusform där vissa saker, som exempelvis Anns relation till sin före detta make och dennes pappa, tillåtits ta ännu större utrymme, men att dessa skalats bort av speltidsmässiga skäl. Sättet man bygger upp åklagaren Jack Burke och dennes motiv är betydligt fräschare än i flera genrefränder. Att man slipper följa med på grävandet i papper inför rättegången är skönt, utan fokus ligger istället på hur relationen mellan far och dotter utvecklas. Filmen är för övrigt skriven Joe Eszterhas, mest känd för Basic Instinct, och själv född i Ungern.

Men Music Box förmår inte skaka av sig en lojhet och det faktum att den lutar sig mot en extremt trött genre. För dramatiska effekter tar man en del slarviga genvägar i konstruerandet av manus också, där exempelvis Anns son Mikey är det värsta exemplet. Hela karaktären existerar bara när manus så kräver, för att krama ur någon extra knorr eller ställa saker på sin spets. Det känns slapphänt, men är knappast något som saboterar helhetsintrycket allt för mycket. Utgåvan innehåller både DVD och Blu-ray, där jag enbart tittade på den senare som visade sig hålla klart godkänd kvalitet, så låt inte det stå i vägen för en eventuell investering.

Music Box, reviewed by Erik Nyström on 2013-01-01T07:00:46+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 1 januari, 2013