Filmfenix | Musses Klubbhus: Musse och Kalles bondgård - Recension - Filmfenix.se

Musses Klubbhus: Musse & Kalles Bondgård
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

MDHAF_212p-401_sc151x0152

Här får vi se favoriterna från Disneys kortfilmer i ny tappning för de minsta barnen. Mycket sång och lära om färger och former. Då detta är en film för de mindre barnen så har jag proffessionell hjälp utav min fyra-åriga dotter Ebba.  Vi säger ”Miska-Muska-Musse Pigg”, som är trollformeln för att Musses klubbhus ska visa sig, och kör igång.

I dessa fem avsnitt får vi följa Musse och hans vänner Kalle, Långben, Kajsa, Mimmi och Pluto när de tillsammans startar en bondgård. Vännerna behöver hjälp med att bland annat starta traktorn, lyssna efter olika saker och räkna alla djur på gården. Skivan innehåller fem stycken avsnitt och de får bland annat följa med Petter till djungeln, sköta om ett mini-zoo och bygga en fågelholk. I ett avsnitt har det uppstått ett stort problem. Långben skulle vakta alla djuren, men råkade somna. Alla djuren är borta och vännerna behöver tittarens hjälp att leta rätt på åtta kor, tio grisar och en elefant. I ett annat så ska vännerna hjälpa guldfisken ”Guldis” att hitta en vän att simma med.

DAISY DUCK, MINNIE MOUSE, MICKEY MOUSE, DONALD DUCK, GOOFY, PLUTO

Varje avsnitt har svängiga sånger om uppdragen de precis utfört eller sakerna de precis hittat. Figurerna interagerar med tittarna och behöver bland annat hjälp med att räkna och lista ut vad de ska göra härnäst. Som ovan nämnt är det inte som att se de gamla kortfilmsklassikerna, utan här är det CGI-animerat som gäller. Det är bra gjort och det är behagligt att titta på. Musses klubbhus är ett lärorikt barnprogram för de minsta. Jag som förälder tröttnar dessvärre rätt snabbt då det är väldigt låg nivå på programmet. Ganska självklart eftersom det riktar sig till barn under fem år.

MDHAF_Egg_212p-312_sc193x064

Som Musse hör vi Anders Öjebo, som gjort Musses röst sedan början på 90-talet. Det är även han som sjunger de flesta av titelmusiken till Disneys tv-program som bland annat DuckTales, Darkwing Duck och Luftens Hjältar. Kalles röst görs, precis som i DuckTales, av Andreas Nilsson. Istället för att helt byta ut rösterna så har de alltså lyckats behålla rösterna från de gamla programmen som många av oss är van att höra.

Jag frågade Ebba vad hon tyckte och hon svarade: Musses Klubbhus är roligt, men ganska läskigt. Jag är rädd för elefanter. Långben och Kalle Anka är de roligaste figurerna. Sångerna är ganska bra och roliga. Jag brukar dansa till musiken. De har fina färger på huset och så. Jag tycker om alla färger.

Bilder ©Disney

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Musses Klubbhus: Musse & Kalles Bondgård, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-03-01T12:00:32+00:00 rating 2.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 1 mars, 2014