Mysteriet på Greveholm – Samlingsbox

1996 var året då Mysteriet på Greveholm tog klivet in som blivande julkalenderklassiker. Sexton år senare prövades konceptet igen och faktum är att det lyckades lika bra.

mys1

Enligt en undersökning som omslaget till denna samlingsbox stolt hänvisar till är Mysteriet på Greveholm framröstad som tidernas julkalender. Och det är stort, för i Sverige tar vi allvarligt på våra julkalendrar och det finns något oerhört charmigt med detta. Få program, med dagens oändliga möjligheter till film och tv, samlar hela familjen på det sättet en julkalender gör. I min egen bekantskapskrets ser alla julkalendern. Även vuxna med vuxna barn och även ungdomar som normalt hamnar i kläm när saker blir familje-tv sitter där och tittar på samtliga 24 delar. Å andra sidan är formatet lättillgängligt och avsnitten cirka tretton minuter långa. Perfekt att börja eller avsluta dagen med. Julen 2012 hade vi även tillgång till julkalendern via SVT Play.

mys2

Mysteriet på Greveholm ska då vara den bästa av dem alla. Så bra att det sexton år efter den ursprungliga premiären kom en uppföljare. Måhända byggde succén på att åren innan varit relativt fattiga skådespel. Jag minns inte julkalendern 1995, Jul i Kapernaum, men med tanke på den fantasi som Mysteriet på Greveholm visar upp, ser jag lätt hur kombinationen stort hus, virrig familj, spöken och rymden kan skapa stort intresse.

Boxen som denna recension tar sig an är alltså en samling av Mysteriet på Greveholm (1996) och Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst (2012). De båda bygger på samma koncept. En familj som vill något nytt och annorlunda får tag på ett stort hus, som visar sig vara ett slott. Väl där och medan upptagna föräldrar letar febrilt efter alla saker i olika flyttlådor, upptäcker barnen i familjen att det spökar och sedan drar äventyret igång. Ett äventyr som var lika fascinerande då som nu och det är intressant att se hur väl de två olika versionerna fungerar trots samma uppbyggnad. Det är spännande, roligt och det är tillräckligt bra balans mellan spännande och läskigt för att barn i olika åldrar ska kunna uppskatta det hela utan att drömma mardrömmar. Nu blev det visserligen en debatt efter 2012 års version eftersom serien både visar upp både det omtalade spelet Anden i Glaset, samt olika ockulta företeelser. Hurvida du som föräldrar lägger allt krut på en sån sak när du bestämmer dig för att köpa eller icke köpa denna utgåva är upp till dig själv. Undertecknad har en dotter på sex år som älskade Mysteriet på Greveholm anno 2012 och som sedan även stirrat sig genom ursprungsserien från 1996 med lika stor glädje. Bekanta med barn har upplevt samma sak. Med andra ord finns inte särskilt mycket att fundera över. Det här är riktigt bra och välproducerat nöje för familjen.

mys3

En fördel som nämnas bör är att de båda versionerna har lyckats få med sig samma skådespelare i många roller. Något som givetvis blir extra skoj om du följde serien 1996 och sedan ser hur dina gamla julkalendervänner dyker upp sexton år äldre. En lätt applåd till SVT. Något som säkerligen retar någon där ute är att det spelas över ganska rejält ganska ofta. Det är mycket tv-teater över en julkalender, men här blir det väldigt tydligt. Filmfenix recensenter återkommer till detta fenomen i relativt många recensioner av svenska filmer, men här är det inte en nackdel då hela julkalenderkonceptet på något sätt andas överspel och därför kan inkluderas som en del av det hela. Kanske likt russin i glöggen eller den där körsbärspralinen som ingen vill ha, men som ändå alltid blir uppäten.

Samlingsboxen av Mysteriet på Greveholm är en fröjd att skåda och rekommenderas till små och stora. Du får två välproducerade och spännande kalendrar som fungerar alldeles utmärkt att se även om det inte är snö ute. Fyra discar och nio och en halv timme ger även eventuellt regniga sommardagar en mening.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Mysteriet på Greveholm - Samlingsbox, reviewed by Mikael Maad on 2013-06-23T12:00:49+00:00 rating 4.0 out of 5

Mikael Maad