Mystery Street

Mystery Street

Mystery Street är en ganska ordinär thriller som kretsar kring polisarbetet med ett mord på en ung kvinna. Det som gör den någorlunda värd att nämna är hur den involverar de kriminaltekniska undersökningarna på allvar, något jag antar att den måste varit väldigt tidig med.

vlcsnap-516541Vivian stämmer träff med en man som har något viktigt att prata om. Han verkar vara motvillig, så hon lurar till sig skjuts hem till honom, vilket visar sig vara ett misstag då hon blir skjuten och dumpad till havs. Sex månader senare hittas resterna av henne på stranden och polisens arbete drar igång. Då de inte har en aning om vem det är de hittat eller om det ligger något brott bakom, vänder de sig till den medicinska expertisen på Harvard för hjälp. Ett vetenskaplig pussel tar sin början, samtidigt som polisen ägnar sig åt gammalt hederligt detektivarbete.

Av alla filmer jag recenserat under temat Fredagens Film Noir är Mystery Street den med klart svagast argument att kunna räknas till genren, trots att den ingår i boxen Film Noir Classic Collection Vol. 4. Det är snarare en väldigt enkel kriminalthriller som varken bjuder på speciellt mycket intressant på det visuella planet eller några intressanta karaktärer. Med andra ord är det en ganska ordinär och intetsägande film.

EnA3DDet mest intressanta måste ändå vara hur storögt den följer med i de tekniker som används för att avgöra identiteten på det hittade skelettet och andra tekniska detaljer. 50 år innan CSI fick varenda tonåring att drömma om en karriär inom rättsmedicin, visade Dr. McAdoo hur man åldersbestämmer benknotor, hur man kan veta att en kula dödade offret och vilket yrke man kan förmoda att denne hade. Visserligen kräver det en snudd på imbecillt frågvis polis och rabblande av torr fakta framför kameran, men känslan av att det 1950 var relativt nytt är ändå en krydda.

Förutom att en ung Ricardo Montalban är tilltalande i huvudrollen och känns lite exotisk som latinamerikan i en så pass tidig film, känns det inte som mycket mer än ett utdraget avsnitt ur valfri polisserie. Mysteriet bjuder inte på en endaste överraskning och resan dit känns väldigt utstakad från allra första början. Det är torrt, platt och förutsägbart. Elsa Lanchester är en skådespelerska jag vanligtvis brukar gilla, men här är hon fruktansvärt malplacerad som en pladdrig och lätt försupen föreståndarinna eller bovärd för huset där den mördade kvinnan bor. Hon hade passat bättre i en farsartad teaterversion av någon Agatha Christie-bok än i denna film som ändå siktar på någon slags realism.

mystery street PDVD_007

Jag blir heller aldrig riktigt klok på titeln Mystery Street som verkar vara tagen ur luften. Filmen ingår som sagt var i en box tillsammans med nio andra filmer, däribland Decoy och The Big Steal. Utgåvan innehåller ett kommentarspår som jag inte hunnit lyssna på, men både bild och ljud höll en godkänd nivå. Köper man boxen kan man se Mystery Street för att få ut maximalt av sin investering, men i övrigt finns det gott om annat man borde prioritera högre.

Mystery Street, reviewed by Erik Nyström on 2013-03-01T12:00:03+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 1 mars, 2013