Mystic River

mystic river 1Dennis Lehanes prisbelönta bok ligger som bas för Clint Eastwoods karaktärsdrivna film. Sean Penn, Tim Robbins och Kevin Bacon utforskar hur två händelser drar isär och för ihop tre barndomsvänner.

När jag såg Mystic River för första gången, för fyra år sedan, hade jag vid det laget haft filmen stående i hyllan i säkert fem år. Det har bara blivit så att jag aldrig kommit mig för att se filmen. Nu har jag återvänt igen och den är fortfarande lika bra. Tilll att börja med skall nämnas att rollistan är mycket imponerande. Förutom de redan nämnda ska Laurence Fishburne, Marcia Gay Harden och Laura Linney också nämnas. Alla gör fantastiska prestationer och det är ovanligt att så många skådespelare träffar rätt i en och samma film.mystic river 2

Regissören Clint Eastwood ger oss med Mystic River en karaktärsdriven historia utan biljakter och underhållningsvåld. Filmen tar avstamp för 25 år sedan i Bostons arbetarkvarter där tre grabbar speler hockey på gatan. Två av pojkarna blir vittnen till hur deras bästa vän David Boyle blir kidnappad av två män som utger sig för att av vara polismän. Även om David återvänder är han ärrad av fångenskapen och som vuxen är han en rädd och försiktig man (Tim Robbins). De andra två, Jimmy Markum (Sean Penn) blev hårdhudad gangster och Sean Devine (Kevin Bacon) blev polis. Åren separerar dem och när Jimmys dotter (Emmy Rossum) hittas mördad förs alla samman igen. Sean får utredningen på sitt bord och David är en av de sista som sett flickan vid liv.

Polisen Devine försöker lösa mordet samtidigt som han vill undvika att den före detta brottslingen Markum skall ta lagen i egna händer. Dave börjar göra sin fru (Marcia Gay Harden) misstänksam och det leder till att Seans partner (Laurence Fishburne) börjar misstänka honom för mordet. Frågan är om en som utsatts för våldtäkt som barn är kapabel att mörda en tonårsflicka och i så fall varför?mystic river 3

Mystic Rivers styrka ligger såklart i skådespelet och ett solitt manus med många bottnar. Mordet är kärnan i berättelsen men en av huvudfrågorna är också vad är ett lyckligt äktenskap? Vi får beskrivet tre olika äktenskap som alla innehåller olika problem och styrkor. Varför överlever vissa äktenskap och vad är ett bra äktenskap? Det är lätt att jämföra Mystic River med en grekisk tragedi.

Att Sean Penn och Tim Robbins fick Oscar för bästa manliga huvudroll och biroll är inget snack om att de är värda. De gör tolkningar som är enastående. Marcia Gay Harden och Laura Linney är också riktigt bra och kunde också fått en statyett vardera. Värt att nämna är att Eastwood själv har skrivit musiken som är vacker och tillbakadragen, det vill säga ingen pompa och ståt vilket passar filmens tema.mystic river 4

Om du som jag missat denna pärla är det bara att kila iväg och köpa den eller se den på Netflix. Den är värd varenda minut av speltiden.

Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
Mystic River , reviewed by Mats Lundberg on 2014-04-27T07:45:31+00:00 rating 5.0 out of 5