Nader och Simin – En separation
Rating: 3.7/5 (3 votes cast)

Nader och Simin – En separation

Nader och Simin – En separation, är 117 min lång, jag har ont i magen 72 av dessa. Den Iranska filmen har gjort succé världen över, prisad bland annat på de Europeiska filmfestivalerna och filmgalorna, samt på Oscarsgalan där den gick segrande ur klassen för bästa utländska film.

Simin och Nader.

Filmen tar sin början med ett möte mellan det äkta paret Nader (Peyman Moadi) och Simin (Leila Hatami), där Simin, inför en domare motiverar varför hon vill skiljas. Simin vill att familjen skall emigrera för att ge deras dotter Termeh (Sarina Farhadi) bättre framtidsmöjligheter. Familjen bor hos Naders pappa (Ali-Asghar Shahbazi) som lider av Alzheimers och inte kan ta hand om sig själv. Nader vägrar lämna sin pappa och Simin flyttar hem till sin mor, medan Termeh stannar hos sin far.

För att lösa sin pappas vård under veckodagarna när Nader befinner sig på jobbet, anlitar han Razieh (Sareh Bayat), en fattig och starkt religiös kvinna. Religionen ställer till det för Razieh, som inte berättar för sin man Hodjat (Shahab Hosseini) om sitt arbete, då hon säkerligen inte skulle få befinna sig hemma hos en främmande man utan att mannens fru är närvarande. Shahab Hosseini står kanske för den enskilt starkaste rollprestationen som Raziehs arbetslösa och skuldtyngda man. Att duscha Naders inkontinenta far blir ett annat problem med religiös koppling. Extra tungt blir arbetet av att Razieh är gravid, något som är relativt dolt bakom hennes vida chador (iranskt klädesplagg).

Hodjat och Razieh, äkta makar.

En dag när Nader kommer hem från jobbet, hittar han sin pappa avsvimmad i lägenheten, med armen fastknuten i sängen. Razieh som har varit tvungen att gå ett ärende återvänder till lägenheten och ett bråk uppstår med Nader, som forcerar ut en protesterande Razieh ur lägenheten. Det sker en olycka bakom ytterdörrens frostade ruta, och även om det funnits en orolig känsla i berättelsen hitintills, så är det nu som det riktiga magontet blir kännbart. Nader och Simin – En separation tillhör den sortens film där små handlingar får stora konsekvenser, där helheten är större än summan av delarna. Ett sådant berättande har stora möjligheter att skapa obehaglig igenkänning och ”tänk om”-tankar hos åskådaren, något som regissör Asghar Farhadi till stora delar lyckas med, mycket tack vare en otroligt stark skådespelarensemble, tillsammans med fotografen Mahmoud Kalaris ständigt rörliga kamera som kombinerar en dokumentär känsla, med precisa och genomtänkta inramningar, som gränsar till det berättarmässigt geniala i sitt utförande.

De imponerande skådespelarna är filmens absoluta höjdpunkt.

Kanske är det filmens tungsinthet som gör att den inte når högst upp på min betygsskala? Kanske hade jag behövt ett skratt eller två för att lätta på den tryckta stämningen? Nader och Simin – En separation är en film som ger en inblick i hur livet i Iran kan te sig, både för de rika och de fattiga, den berör ämnen som religion, kön, heder, vård och rättssystem, allt inlindat i ett smart berättande. En film som får mig att reflektera lika mycket över Iran som över Sverige och fundera över likheter och skillnader länderna emellan. Se den, men förvänta dig inte en glädjestund.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Nader och Simin - En separation, reviewed by Erik Larsson on 2012-05-28T07:00:31+00:00 rating 3.5 out of 5

Erik Larsson