Nails

Nails

NAILS_Press2Last Exit Entertainment heter ett nytt svenskt distributionsbolag som debuterar på marknaden genom att släppa denna obskyra ryska lilla kultfilm som är en blandning av konstfilm och övervåld.

En torped plågas av minnen från sina tidigare uppdrag och offer. I en tidningsartikel får han idén att slå in spikar i sitt eget huvud för att slippa undan bilderna som spökar. Den tillsynes livsfarliga metoden får förvånansvärt nog ingen dödlig utgång, men löser samtidigt inte problemen. Istället öppnar sig en ny värld full av vakna mardrömmar och fullständig förvirring.

NAILS_Press3Jag såg Nails på precis rätt sätt, sittandes i soffan med datorn i knäet och ljudet via hörlurar. Med tanke på att speltiden bara är knappa timmen blev det aldrig ens obekvämt, utan snarare något som förhöjde upplevelsen. Budgeten verkar ha varit obefintlig och allt är fotat med en digital kamera som förmodligen inte var top of the line 2003. Ljudbilden till största delen är elektroniskt pulserande musik, syntmattor och medvetet skevt mixade ljudeffekter. Fotot pendlar mellan svartvitt och surrealistiska färgkorrigeringar, där klippningen är ganska aggressiv. Det förmedlas snarare en känsla av hypnotiskt amfetaminrus, än traditionellt berättande. Sett som konstprojekt blandat med splatter fungerar det bra på mig. Jag sugs in i den musikvideoliknande resan och stannar gärna kvar i den audiovisuella världen hela vägen till slutet. En del scener är obehagliga, en del riktigt häftiga samtidigt som en del bara är obegripliga.

Det största enskilda problemet är inte att den låga budgeten eller att Nails är regissören Andrey Iskanovs debut med alla barnsjukdomar det innebär, utan att huvudrollsinnehavaren är så fruktansvärt ointressant att titta på. Känslan av att en kompis utan insikt i sin egen oförmåga ställt upp att göra huvudrollen blir lite för stark, när det egentligen hade behövts någon som kunnat förmedla något mer än att bara fastna på film. Tyvärr blir det lite skämskudde och känsla av ett kompisgäng som filmar i föräldrarnas vardagsrum på helgerna även över det fåtal scener där andra karaktärer dyker upp. Det förtar så mycket av det annars så intensiva och relativt väl sammanhållna kaoset i övrigt. Sedan finns det som sagt var lite skavanker som jag antar att de inte hade tid eller pengar att polera bort och vill man vara elak kan man även säga att den luktar lite som något från mediaprogrammet på gymnasiet. Det där sista behöver inte vara något dåligt.

NAILS_Press4Om man som jag kan uppskatta att titta på något som är lite pretentiöst, pubertalt och knäppt, kryddat med en del splatter, är Nails definitivt något att spendera en timme på. Den kräver dock att man inte ställer några högre krav på att det ska vara välproducerat och fläckfritt. Att den här typen av filmer görs tillgänglig för en bred marknad och dessutom gör det i en utgåva som innehåller en hel del extramaterial är en rejäl välgärning från Last Exit Entertainment. Nu får vi bara hoppas att det även finns en efterfrågan också. Förhoppningsvis kommer vi att få se fler släpp liknande detta från deras sida framöver.

Nails , reviewed by Erik Nyström on 2014-05-26T07:00:38+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 26 maj, 2014