Nalle Puhs film – Nya äventyr i Sjumilaskogen

”Ja, antingen finns det en svans eller också inte.” sa Nalle Puh.

”Och din finns inte.”

Iors svans är på annan ort!

Nalle Puhs logik är som vanligt helt oantastbar. Även om den lilla björnens intellektuella och intelligensmässiga kapacitet förmodligen är synnerligen låg är Puhs betraktelser ofta ganska klarsynta. Den svårmodige Iors svans saknas helt enkelt och så kan livet i Sjumilaskogen givetvis inte fortgå. För att lösa det hela ger sig gänget – på den i sina egna ögon förnuftiga Ugglans inrådan – ut för att rädda Christopher Robin och därigenom lyckas få Iors visserligen anspråkslösa, men ändå saknade svans på sin rätta plats igen.

Sjumilaskogens invånare på promenad.

Nalle Puh har funnits på film förr (senaste gången på bio var 1977!) och på Disneys TV-kanaler har man kunnat se kortare datoranimerade episoder av modernare snitt. I Nalle Puhs film – Nya äventyr i Sjumilaskogen är animationen av klassiskt stil trots att datoranimeringsgurun John Lasseter står med som exekutiv producent. Just detta tackar jag för, då Nalle Puh ska se ut så här. Det är dock inte en bakåtsträvande animation vi får oss till livs utan man har behållit den klassiska känslan av tecknad film – alá Nalle Puhs äventyr från 1977 – men även lagt till moderna inslag som inte stör känslan.

Nalle Puh

Handlingen i filmen är inte särskilt avancerad. Karaktärerna är de samma som vi är vana vid att finna i Sjumilaskogen och de beter sig som de ska. Ior är surmulet dyster, Tiger är optimistiskt studsig, Nasse är räddhåget försiktig och Puh är barnsligt oskyldig och som vanligt sugen på ”håning”.

Puh och gänget.

Filmen är faktiskt helt OK, till och med mer än OK trots att jag stundtals funderar på om den verkligen behövs, eller om den verkligen fyller en lucka som behövde fyllas. Det är skönt att slippa en film där man sökt effekter med hjälp av 3D och istället låter de enkla karaktärerna vrida ur historien mer än vad som till synes borde vara möjligt. Vissa av nyanserna är givetvis bara förståeliga för en vuxen betraktare, men när det gäller filmens faktiska målgrupp är den förmodligen avglesnande redan vid barn som fyllt sju år. Disney som tänker lite större har givetvis kopplat en webb-sida till det hela, där kan man göra allehanda saker som att utforska Sjumilaskogen, läsa kuriosa, skriva ut färgläggningsbilder och annat. Smart, gratis och dessutom på svenska. Hemsidan hittar du här.

Vill man ha en säker film att låta barnen titta på är detta ett bra val. Moralkakorna finns naturligtvis där men de är lätta att ha överseende med. Förmodligen är det inte nödvändigt att köpa Blu-ray-utgåvan då jag misstänker att även DVDn ser bra ut. Ljud och bildmässigt är detta ingen film som utmanar tekniken och med den tilltänkta målgruppen i åtanke är det troligt att det svenska – och formatmässigt sämre – ljudspåret är det som kommer att användas oftast.

Men som Puh skulle ha sagt: ”Man vet aldrig, när ett snöre kan komma till användning.”

Nalle Puhs film - Nya äventyr i Sjumilaskogen, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-02-29T07:00:57+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 29 februari, 2012