Nathalie

Nathalie

Att nämna Audrey Tautou utan att i samma mening säga Amelie från Montmartre är omöjligt även om hon några år senare gjorde en stor roll i Da Vinci-koden. Även om jag personligen gillade henne mer i Dirty Pretty Things och En långvarig förlovning.

David Foenkinos har skrivit manus utifrån sin egen bok La Délicatesse vilket även är originaltiteln på filmen Nathalie. Tillsammans med sin bror Stéphane har han regisserat den här franska dramakomedin. Nathalie (Tautou) mister sitt livs kärlek tidigt i filmen och faller in i något sorts vakuum. Kollegorna på jobbet vet inte hur de ska behandla henne. Vad kan man säga om något så hemskt?

Tre år senare och Nathalie vet inte om hon någonsin kommer att älska någon igen. Hon vet inte ens om hon är intresserad av att gå ut på date. En dag på jobbet kysser hon sin svenska kollega Markus (François Damiens). Hon skyller på att hon dagdrömde och att det inte kommer hända igen. Den store oattraktive svensken faller som en fura för den vackra fransyskan och vem klandrar honom.

Nathalie är en underlig film och jag tror det beror på att Foenkinos-bröderna är alldeles för nära sitt eget material. Filmen svajar mellan att vara lättsam komedi, romantisk komedi och drama på ett icke förutsägbart sätt. Det ger ett väldigt splittrat intryck och när sluttexterna rullar undrar jag vad de egentligen ville berätta? Var det att kärlek övervinner allt? Att kärlek kommer i de mest oväntade former? Att Nathalie inte har någon smak? Att franska sekreterare är alldeles för snygga för sitt eget bästa? Att fransmännen är oväntat träffsäkra i sin beskrivning av svenskar? Ja vad?

De sista två tredjedelarna av filmen ägnas åt det lite pinsamma uppvaktandet som görs uthärdligt av Damiens sköna skådespel. Han tillför sårbarhet, rädsla, skam, längtan och åtrå, något som hans motspelerska inte är kapabel att ge oss i denna film. Tautou är i och för sig som alltid lika oskuldsfullt söt utan att vara sexig och stirrar ner oss med sina vackra stora ögon. Hon behöver inte spela för att vi ska tycka hon är förtjusande, men hon har sannerligen gjort bättre ifrån sig än så här.

Nathalie, reviewed by Mats Lundberg on 2012-12-11T07:00:43+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 11 december, 2012