Nausicaä från Vindarnas dal
Rating: 3.8/5 (4 votes cast)

Nausicaä från Vindarnas dal

Nausicaä från Vindarnas dal var Hayao Miyazakis stora genombrott som regissör. En mörk historia med ett ljust budskap.

Tusen år efter de sju dagarna av eld som förstörde jordens civilisationer är nästan hela planeten obrukbar. Giftskogarna sprider ut sig över stora delar och de få platser där människorna kan leva för man en hård kamp varje dag. Vindarnas dal är en av dessa platser och där bor Nausicaä med sin far som är kung. Nausicaä är en modig, driftig ung kvinna som försöker förstå skogen och varför den sprider ut sig. Medan de övriga i byn lever i rädsla så är Nausicaä en drivande kraft. När en dag ett flygplan ifrån en främmande makt kraschar i dalen ändras livet för Nausicaä och de övriga. Tolmekia som planet tillhör är en krigarstat som tänker använda det hemliga vapnet ombord för att förstöra giftskogen en gång för alla.

Nausicaä från Vindarnas dal var startskottet för Studio Ghibli. Filmen kom ut året innan studion bildades men hade filmen inte varit så uppskattad och haft en sådan enorm framgång så hade Studio Ghibli aldrig funnits idag. Temat om att leva i harmoni med jorden är något som Miyazaki ofta kommer tillbaka till men frågan är om det varit mer dystert än här. Jorden är en ödemark på grund av människornas hänsynslöshet och 1000 år efter katastrofen verkar inget ha ändrats. Det är en mörk bild av mänskligheten som målas upp där Nausicaä står för framtidshoppet, en kvinna som inser att människan måste leva i samklang med naturen för att överleva.

Jag var förvånad över hur mörk filmen var, riktigt dyster på sina ställen och en väldigt dystopisk stämning ligger över hela filmen. Samtidigt är det uppfräschande att se en animerad film som går i gränslandet mellan barn och vuxen. Detta är en film som passar alldeles utmärkt att sätta sig ner med sina läskunniga barn och sedan diskutera efteråt. Till skillnad från många ”vuxna” animerade filmer så låter Miyazaki saker och ting inte bli överdrivet våldsamma eller blodiga. Samtidigt har filmen en otäck suggestiv stämning över sig. Nausicaä från vindarnas dal är på många sätt både lik och olik det som Studio Ghibli senare kom att göra. Jag gillar också att Miyazaki oftast har starka kvinnliga karaktärer, de är så långt ifrån hjälplösa prinsessor som väntar på att prinsen skall komma rädda dem. Nausicaä är en stark, handgriplig person som samtidigt är den enda som tror att människor och insekter kan leva i harmoni och samexistens. Även Tolmekia har en stark kvinnlig ledare i Kushana men hon är Nausicaä raka motsats, en person som leder genom att förtrycka och tror att skogen måste dö för att människorna skall få leva. Nausicaä från vindarnas dal är på många sätt Hayao Miyazakis starkaste och viktigaste film och den sätter tonen för det som kom att bli Studio Ghibli.

Bilden ser bra ut men inte fantastisk. Den är helt klart ett stort lyft från tidigare dvd-utgåvor med bra skärpa och fina färger. Kanske något mjuk men i övrigt inte mycket att klaga på. Ljudet är stereo, inget DTS-HD MA 5.1 som omslaget utlovar och finns endast med Japanskt eller finskt tal. Textningen är dock bra. ”Ekstramaterial” (som det står i menyn) består av storyboards och trailers. Den utlovade dokumentären syns inte på lång väg. Det är kul att Pan Vision lägger ner resurser på att se till att vi i Sverige får anime på Blu-ray men de måste göra ett bättre jobb med sina omslag. Nu är det massor av fel som lurar konsumenten.

Rating: 3.8/5 (4 votes cast)
Nausicaä från Vindarnas dal, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-04-05T12:00:16+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 5 april, 2012