Need for Speed

bild2

1994 släpptes det första Need for Speed spelet till PC. Spelet gick ut på att köra race med olika typer av sportbilar. Vad som var unikt med just NFS, var att det var väldigt realistiskt för sin tid. Det har sedan släppts ett 20-tal spel i serien. I mars 2014 gick filmen med samma namn upp på biograferna runt om i världen.

Tobey Marshall (Aaron Paul, Breaking Bad), driver en Costum-verkstad där han och hans kompisar Joe, Benny, Finn och Pete bygger om bilar för streetrace. Det ser dock rätt tungt ut ekonomiskt. Det börjar närma sig en av de större illegala Streetrace-tävlingarna, De Leon. Kompisarna försöker peppa Tobey att han ska delta i tävlingen, men han är tveksam, tills den dag hans fiende Dino kliver in på verkstaden och vill ha hjälp med en bil. Gänget ställer upp efter att ha blivit erbjuden 25% av köpesumman, att fixa till bilen. Dino kommer sedan med ett förslag, Tobey och han ska tävla. Pete tvekar inte heller och vill även han vara med och tävla. Vinner Tobey får han de ytterligare 75% som bilen såldes vidare för. Förlorar han, så förlorar han allt. Dino kör dock inte med rent mjöl i påsen och en fruktansvärd olycka inträffar.

bild3

Jag hade inte speciellt stora förväntningar på den här rullen. Det finns ju filmer baserade på tv-spel som har gjort att den typ av film inte är allt för populära (Super Mario Bros, Street Fighter, Far Cry). Hur skulle man kunna göra en film baserad på ett streetrace-spel utan att det skulle kännas för mycket som Fast & Furious? Slutresultatet blev jag glatt överraskad av. De lyckades med bravur!

Filmen har lyckats fånga den känsla de senare spelen i serien ger och påminner en del om klippen man får se i spelen, på ett bra sätt. Det går inte till överdrift utan hålls i en perfekt balans hela filmen. Fotot är riktigt bra och de varierar kameravinklarna och får till en nervkittlande känsla i racen. Det hjälper även till att få fram en spännande känsla utan att, även det, blir för överdrivet som det annars kan bli. Jag tänker främst då på Fast & Furious-serien som jag tycker går lite väl över det överdrivnas gräns. NFS känns realistiskt, precis som tanken bakom spelen var.

bild4

De, för mig, okända skådespelarna gör ett riktigt bra jobb. Stark inlevelse och de lyckas ge sina karaktärer verklighetstrogna personligheter och lyckas framhäva dessa på ett realistiskt sätt. I övrigt får tittarna en orgie i snygga bilar och sköna motorljud. Är man en motorfantast så är detta en film för en. Gillar man fartfylld action och spännande biljakter så se Need for Speed. Storyn är riktigt bra och de lyckas fläta ihop det hela tillsammans med lite humor och en hel del spänning.

Need for Speed, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-08-06T09:00:43+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 6 augusti, 2014