New Moon

New Moon

När jag nu plågat mig igenom den andra delen i Twilight-sagan förstår jag hur orättvis jag var mot den första filmen när jag skrev att den var långtråkig. Jämfört med New Moon är den en riktig godbit i filmhyllan som alla borde se. Jag önskade mig varulvar i uppföljaren och fick det men det gav mig ingenting.

Vampyrfamiljen Cullen måste lämna Forks för att inte väcka befolkningens misstankar. Det är ju lite konstigt att de inte åldras. Edward har inte för avsikt att ta med sig sin människoflickvän Bella som hängt upp hela sin tillvaro på att vara flickvän. Efter ett antal månaders gråtande tar hon kontakt med sin barndomskompis Jacob som alltid varit varit kär i Bella. Vid det här laget är hon van vid omänskliga pojkvänner som är oroliga för att de ska skada henne och reagerar mest med en axelryckning när det visar sig att Jacob är en varulv.

Varför skriva nya historier om klassiska varelser när man inte vill behålla deras mest klassiska drag? Tillsammans med huggtänder och blod är ljuskänslighet det draget hos vampyrer som jag kommer att tänka på först. I Twilight-sagan har vampyrerna inga problem med ljuset, tvärtom blir de vackrare och glittrar i solljuset och varulvar behöver ingen fullmåne för att förvandlas. Varulvarna är inte ens farliga för människor utan ger sig bara på vampyrer som skadar människor. Ytterst förvirrande. Kunde inte författaren Stephenie Meyer hittat på egna varelser om hon inte var nöjd med ”reglerna” kring vampyrer och varulvar?

Det draget Meyer verkar vilja komma åt hos vampyrerna är att de inte åldras. Detta leder fram till en konflikt hos Bella eftersom hon inte vill framstå som en cougar när hon blir äldre och springer runt med sin 17-åriga pojkvän. Hon är orolig för att Edward inte ska vilja ha henne när rynkorna börjar komma fram och pattarna börjar hänga och är nu desperat efter ett bett (=ansiktslyft) som ska bevara hennes ungdom och fortsätta fånga Edwards intresse. Bella är ganska fixerad vid sitt åldrande trots att hon bara är 18 och eftersom Jacob är yngre än henne aktualiseras hennes oro.

New Moon ser ut att vara en snabbt ihopslängd sörja som skaparna inte riktigt brytt sig om. De vet att publiken finns där oavsett hur filmen ser ut. För att kompensera att allting ser billigt och tråkigt ut visas Robert Pattinson i slow motion när han tar av sig skjortan eller bara kommer gående medan modern musik pumpas ut från högtalarna. Jag kan inte förstå hur någon publik i världen kan gå på sådana här knep. Jag tycker man sett parodier på just sexighet i slow motion i närmare 30 år och det är konstigt att regissören Chris Weitz som jobbat en del med komedi kan släppa igenom någonting så billigt och parodiskt.

Men jag fortsätter hoppas. Även om jag inte blivit lika engagerad i konflikterna mellan vampyrer och varulvar som jag blev i striderna mellan Dödsätarna och Fenixorden i Harry Potter-böckerna tycker jag ändå här finns frö som kan leda till någonting intressant i de kommande filmerna. Hoppas nu bara att Bella får visa lite klitta i de sista filmerna och slutar vara så kukig. För maken till uppoffrande fruntimmer har jag inte sett på film sedan Lars von Triers Breaking the Waves.

New Moon, reviewed by Mattias Berg on 2012-11-12T07:00:28+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 12 november, 2012