New York Immigrant

New York Immigrant

the-immigrant-the-immigrant-27-11-2013-3-g

Om man får tro Bret Easton Ellis, ja ni vet han som skrev American Psycho, numera självutnämnd filmexpert, twittrare och poddare, så uppbär regissören James Gray auteur-status bland amerikanska filmskapare. Utan att grotta in mig på själva begreppet auteur så kan man väl säga att det i detta sammanhang skulle innebära att Gray, enligt Easton Ellis i alla fall, gör lite bättre och smartare filmer än gemene hollywood-regissör. Hans tre senaste filmer är Two Lovers, We Own the Night och The Yards, där We Own the Night med Mark Wahlberg och Joaquin Phoenix i huvudrollerna, är den mest kända. Jag har tyvärr inte sett någon av Grays tidigare filmer, så huruvida Ellis påståenden om Grays förträfflighet stämmer, kommer endast bedömas utifrån New York Immigrant.

New York Immigrant, hade premiär på världens mest prestigefulla filmfestival i Cannes 2013. Filmen snurrade sedan runt på olika filmfestivaler i både Europa och USA innan den gick upp på bio under 2014 i vissa delar av Europa (inte Sverige dock). Det dröjde till maj 2014 innan den fick begränsad release på bio i USA (som mest gick den upp på 150 salonger). Varför är detta intressant då? Jo dels är det intressant ur ett ekonomiskt perspektiv då en begränsad bio-release brukar innebära att distributören inte tror på filmen och att den såldes kommer ha svårt att gå ihop ekonomiskt. Men att en lågbudgetfilm med amerikanska mått mätt (16,5 miljoner dollar) inte får en så kallad wide-release (600 hundra salonger eller mer i USA och Canada) är väl inget ovanligt säger ni. Nej det är i och för sig sant, men med tanke på att filmen tävlade i Cannes där konkurrensen är benhård, att Marion Cotillard och Joaquin Phoenix spelar huvudrollerna och att Jeremy Renner spelar en stor biroll, så kanske det är lite mer förvånande.

the-immigrant-the-immigrant-27-11-2013-16-g

James Gray ville så gärna göra en film med Marion Cotillard, att han skrev filmen för henne. Cotillard spelar Ewa, en polsk immigrant som flytt kriget i Europa tillsammans med sin syster. Filmen tar sin början på Ellis Island kring 1920-talet, där flyktingmottagningen i New York skedde. Ewas syster misstänks dock lida av tuberkulos och måste sättas i karantän, och ensamma invandrarkvinnor har inte lika lätt att komma in i landet då risken för att de skulle få problem med sedligheten tydligen ansågs överhängande. Räddningen blir Bruno (Joaquin Phoenix) en man med kontakter bland personalen på Ellis Island, och som av någon anledning rör sig bland horderna av immigranter. Bruno förestår ett teatersällskap som har en show på en sylta i stan. Ewa erbjuds både jobb som sömmerska och sängplats hos Bruno. Ganska snabbt står det dock klart att ”skådespelarnas” avklädda uppvisning inte står för den viktigaste och mest inkomstbringande aktiviteten, detta sker istället med manliga kunder efter showen. Ewa kommer behöva mycket pengar för att betala för sin systers vård och hennes anställning som ”sömmerska” är helt beroende av att hon håller sig väl med Bruno, vilket leder till att den vackra Ewa snabbt tvingas lägga sig på rygg. Möjligheterna i ”The land of opportunities” visade sig snabbt vara begränsade. Samtidigt som Bruno sticker åt Ewa extra pengar och försöker framhålla hur bra hon har det, så bryts hon successivt ned av sina handlingar. Hon vill men kan inte bryta sig loss. Kanske kan en magiker bli hennes räddning? Brunos kusin och rival Emil, även känd som Orlando the Magician, konkurrerar om de få jobb i underhållningsbranschen som finns, med Brunos sällskapsdamer och blir även intresserad av den vackra Ewa. När det står klart att hon sitter i klorna hos Bruno, blir han än mer intresserad, till Brunos förtret.the-immigrant-the-immigrant-27-11-2013-9-g

Förutsättningarna för att New York Immigrant skulle leverera ett tätt och känslomässigt engagerande drama fanns verkligen där. Vi får se fransyskan Marion Cotillard, en skådespelare vars formkurva pekat stadigt uppåt sedan hennes stora genombrott 2007 i La vie en rose, i sin första engelskspråkiga huvudroll uppbackad av två tunga Hollywoodnamn som Phoenix och Renner, med manus och regi från ovan nämnda Gray. Samtidigt så fanns funderingarna kvar kring filmens distribution, eller snarare avsaknad av den. Filmen verkade ha flugit under de flestas radar, innan den helt plötsligt smögs ut på dvd. Det visar sig ganska snabbt att det fanns anledning till detta. För New York Immigrant är extremt urvattnad och oengagerade och jag börjar snabbt fundera på hur lång filmen är.

Med tanke på rollbesättningen och filmens tunga ämnen så är det i det närmaste ett konststycke att inte lyckas väcka känslor hos tittaren. För trots skådespelarnas ansträngningar, så styr regissör Gray skutan åt helt fel håll eller så fick han inte med sig alla i båten. Generalfelet han gör, är att han aldrig lyckas övertyga oss om hur smutsig och utnyttjad Ewa känner sig. Cotillards särställning gentemot hennes kvinnliga kollegor blir pinsam, då de minsann oskyggt får blotta sig inför kameran, medan Cotillard inte alls får samma exponering. Nu är det inte så att filmens framgång är kopplad till om man får se Cotillard naken eller ha sex i bild, men om man vill skildra en utsatt kvinna som manipuleras och tvingas till att sälja sin kropp i beroendeställning till en cynisk hallick så måste man få det att kännas smutsigt och rått. Det skall kännas som när Jennifer Connelly, i jakt på droger har sex med en annan kvinna i Requim of a Dream inför publik – som en stenhård spark i magen. Men där Requim of a Dream var modig och utmanande så är tyvärr New York Immigrant alldeles för feg och tråkig. Vilket var väldigt synd på en film som verkligen hade potential.

the-immigrant-the-immigrant-27-11-2013-12-g

En sak som dock kan lyftas fram som positiv är gestaltningen av New York. Med hjälp av rutinerade fotografen Darius Khondji (Se7en, Evita), ett begränsat antal inspelningsplatser och smart användande av CGI, så lyckas ändå Gray att skapa en visuellt trovärdig bild av New York och 20-talet. Men om det gör det värt att se filmen är väl tveksamt. Och apropå den eventuella status som då regissör Gray anses uppbära så känner jag mig inte alls övertygad utan snarare besviken – om det här är vad som erbjuds som alternativ till Hollywoods storbudgetfilmer, nej då gräver jag heller i filmhistorien efter guldkorn eller blickar utåt mot resten av filmvärlden för bättre och mer givande filmupplevelser.

New York Immigrant , reviewed by Erik Larsson on 2015-03-05T08:00:09+00:00 rating 2.0 out of 5

Erik Larsson

Från att tidigare ha grottat ner mig i allehanda startelvor, laguppställningar och formationer inom de flesta idrotter, går min tid nu istället till att fördjupa mig inom filmens värld.