Next Stop Wonderland

Next Stop Wonderland

nextstop02

-The real mystery is what keeps two people together after they meet.” Så säger en av Erins (Hope Davis, Real Steel) vänner. Det presenteras som något av en nyckelreplik. Men skulle kunna tänka sig att Next Stop Wonderland hade kunnat vara en amerikansk Adam & Eva, som inleddes med ”så levde de lyckliga i alla sina dagar” och utforskade vad som kan hända med kärleksparen när filmen är slut, men detta händer inte alls i Next Stop Wonderland.

Det här är den äldsta filmen jag fått tag på av Brad Anderson. Jag visste inte att han haft någon karriär värd att nämna före Session 9. Ännu mindre visste jag att han gjort romantiska komedier. Han verkar vara en ganska trygg som renodlad thrillerregissör. Next Stop Wonderland verkar inspirerad av Woody Allens relationskomedier. De jazziga tonerna som dyker upp flera gånger i storstadsmiljön skapar en allensk stämning.

nextstop01

Erin blir lämnad av sin pojkvän spelad av Philip Seymour Hoffman (Magnolia). Han lämnar henne med en videokassett där han listar sex anledningar till att han inte vill leva med henne längre, men har tagit med sig videobandspelaren. Det är en ganska skakig början på filmen. Seymour Hoffman som brukar vara så bra spelar en manisk aktivist på ett väldigt övertydligt vis. Han dyker upp en gång till i filmen och gör en betydligt starkare scen där han övertygar stort. Denna scen är så stark att jag ger filmen en halv extrastjärna. Hope Davis är lika kontrollerad som sin karaktär vilket är både tråkigt och passande. Det blir ganska trist. Erin verkar leva för att hitta en man och är omgiven av betydligt starkare karaktärer för att vi ska förstå hur dåligt hon mår över sin ensamhet. Som tur är visar hon flera gånger upp ett stort oberoende och visar att man inte kan sätta sig på henne även om hon är smått desperat efter kärlek.

nextstop05

Rick (Ken Cheeseman), som vi tidigt i filmen förstår är den rätte mannen för Erin, är en betydligt rika karaktär. Han är en rörmokare med författarambitioner som jobbar på ett akvarium under sina studier och han har en skuld till en man som inte har helt rent mjöl i påsen. Rick är den som gör tydligast resa i filmen medan Erins uppgift mest är att vänta på den stora kärleken. Det är väldigt vackert när Rick och Erin stöter på varandra första gången. Han dyker runt och städar i ett jätteakvarium och ser henne titta in på fiskarna som simmar runt omkring honom. Glaset mellan dem är som en symbol för deras relation. De är under filmens gång nära varandra flera gånger, men någonting är hela tiden i vägen för att de ska träffas på riktigt.

nextstop03

Sömnlös i Seattle var en unik romantisk komedi på det sättet att Tom Hanks och Meg Ryan inte träffade varandra förrän i slutet av filmen, men de hade, om jag minns filmen rätt, pratat med varandra via telefon genom hela filmens gång. Brad Anderson går steget längre än så och låter både Erin och Rick vara helt ovetande om varandras existens förutom de där snabba förälskelserna som kan drabba en i vardagen. Ni vet, de där kortvariga ögonblicken när man ser den vackraste man någonsin sett i kön på Coop och föreställer sig hur det skulle vara att leva ett liv tillsammans med denna skönhet. Sedan betalar man sin mat och går vidare med sitt liv. Ett tag trodde jag faktiskt att Anderson skulle gå så pass lång att vi skulle få följa två personer som vi tittare kände var rätt för varandra, men att de aldrig skulle bli ett perfekt par utan inleda andra relationer. Det är en film jag hade velat se när jag tänker efter.

nextstop04

Next Stop Wonderland är i slutänden en traditionell romantisk komedi med några trevliga scener. När Erin dejtar män hon träffat via en kontaktannons kläs männen av, bildligt talat, på ett ganska trevligt sätt. Hon är otroligt rättfram och säger precis det alla skulle vilja säga till personer som framställer sig själva som en individ utan brister. Det är en charmig film som jag med stor sannolikhet kommer att vilja återse någon gång. Jag tycker inte om att dela upp filmer utan vill se dem i ett svep. Just Next Stop Wonderland tror jag faktiskt tjänade på att jag såg två tredjedelar av filmen innan jag gick till jobb och resten på kvällen. Under arbetsdagen tänkte jag på filmen flera gånger och längtade efter att få se färdigt den. Det kanske är bra att pausa filmer ibland.

Next Stop Wonderland, reviewed by Mattias Berg on 2014-02-02T20:00:53+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 2 februari, 2014