NHL 13

NHL 13

Det är svårt att tro men det är 6 år sedan EA revolutionerade hockeyspelen med NHL 07 och införde Skill Stick-kontrollen. Det som idag känns som en naturlig del av ett hockeyspel var innan dess bara en avlägsen tanke.

I processen krossade de allt motstånd och 2011 kastade 2K Sports in handsken och meddelade att man inte längre tänkte fortsätta göra hockeyspel. Fast redan året innan hade man gett upp att konkurrera med EA på PlayStation 3 och Xbox 360. Det fanns en viss oro bland fansen att NHL nu skulle bli som Madden NFL, bra och solida spel som inte tar några större steg framåt då det inte finns något motstånd att tävla mot. EA har gjort sitt bästa för att undvika detta men det är först i år som de har tagit ett rejält kliv framåt.

Anledningen heter True Performance Skating och är ett helt ny motor för skidskoåkning. Numera så fungerar åkningen betydligt mer realistiskt, och desto snabbare och tyngre du är, desto svårare har du att stanna. När du börjar åka tar det tid innan din spelare når sin maxfart och när han gör det kan han inte svänga lika snabbt och smidigt som när han håller en lägre hastighet. För första gången kan jag märka skillnad på hur spelarna rör sig och agerar. Duktiga tekniska spelare klarar av att vända snabbt även i höga hastigheter, medan sämre spelare rör sig mer ”klumpigt” och tar längre tid på sig. De två senaste åren har jag avstått från att köpa NHL-spelen då det inte har känts som en tillräcklig uppgradering, men i år känns det som ett helt nytt spel. Kollisonsmotorn behöver dock finjusteras då den reagerar väldigt ojämnt, ibland kan jag tackla i full fart utan att det händer något, ibland så snuddar jag vid armen och spelaren flyger all världens väg. Sedan är det grymt snabba på att komma upp igen, omänskligt snabba så tacklingar spelar väldigt liten roll i spelet. Pucken är också mer rörlig, den ligger inte klistrad på klubban längre utan en välplacerad petning kan saboterade det mest väluppbyggda anfall.

Målvakterna är också uppgraderade, de är mer aggressiva och betydligt bättre att ta puckar. Glöm alla säkra mål som fanns förr, här måste du jobba för att göra mål. Nästa lite för mycket ibland, då det kan vara grymt frustrerande att försöka få hål på en bra målvakt, men också lika tillfredställande när målet kommer. En sak jag gillar är att det blir mer ”fula” mål i NHL 13, t.ex. ett slagskott från en back som målvakten lämnar retur på och som någon slänger fram en klubba på och petar in. Det hör till ovanligheterna att ett direktskott eller en fint resulterar i mål vilket jag är glad för. Det ökar känslan av realism. Överlag är AI:n betydligt bättre än tidigare och spelar ett betydligt bättre spel.

Men det innebär också att spelet är mer svårtillgängligt för nya spelare, jag var borta från NHL-spelen i två år och hade en rejäl uppförsbacke de första timmarna innan kontrollerna satt. Alla knappar gör något och även om det är roligt att kunna dumpa in pucken och att sargspelet fungerar mer som i verkliga livet, så finns det också ett pris i det och nya spelare kan känna sig överväldigade. Framförallt då det inte är en picknick i parken att göra mål, ens på enklaste svårighetsgraden. Risken finns att EA har gått lite för långt i sin strävan efter realism och gjort ett spel som fansen älskar och spelar, men som mer ”causal fans” har svårt att ta till sig och kunna spela. Men jag kanske är lite väl kritisk då ett realistisk spel är vad många av oss vill se.

Vad det gäller spellägen finns det hur mycket som helst. GM Connected låter dig spela ligor med upp 750 andra spelare från hela världen. Låter bra på pappret men i praktiken behöver du några kompisar som spelar om det skall fungera. EA söksystem är grymt rörigt och många är alldeles för oseriösa med hur de sätter upp sina ligor. Hockey Ultimate Team är då roligare, och för er som inte vet vad det innebär får du ett antal kort med hockeyspelare som du bygger ett lag av. Spela matcher och få poäng som du kan köpa fler kort med spelare och på så sätt bygga ett starkt och mäktigt lag. Framförallt gillar jag att du kan möta andras lag offline, AI:n kontrollerar deras lag och du får lite jämnt motstånd. Detta är läget där jag tror de flesta kommer att spendera timmar med att försöka hitta det perfekta laget. Hockey Moments har funnits i andra EA-spel tidigare men gör här sin debut i NHL. Du skall antingen återupprepa en klassisk händelse eller försöka skriva om historien. Det finns gott om olika scenarion att spela och om säsongen kommer igång har EA lovat att ge oss nya scenarion från året som kommer. Be A GM återkommer också där du kan ta ditt favoritlag till Stanley Cup. Ett mycket djupt läge där man kan gotta ner sig i allt vad som tänkas kan om hur man driver ett NHL-lag och gör det framgångsrikt. Den som vill fokusera på en spelare väljer istället Be a Pro.

Online är allt sig likt. Jag upplevde aldrig några större problem med lagg, även om andra spelare har klagat på det, och de flesta matcher gick civiliserat till (kanske beroende på att jag inte är någon kung på NHL och åker på stryk de flesta gångerna). Skall jag nämna något negativt om spelet är det den vedervärdiga musik som EA envisas med att slänga på. Är du femton år och amerikan tycker du nog att valen är kanon, men jag hade hellre sluppit musik överhuvudtaget.

NHL 13, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-09-27T12:00:38+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 27 september, 2012