NHL 15

NHL 15

EA visar år efter år prov på att de vet hur ett sportspel skall se ut. Nyligen kom NHL 15 ut och det har fått beröm för sin vackra grafik men också en del kritik på grund utav försvunna spellägen. Är NHL 15 verkligen ett sportspel för den senaste generationen av spelkonsoler och hur bra är det egentligen?

nhl15pic1

Jag skall inte skjuta under stolen med att jag främst har spelat EAs andra spelserie FIFA. Efter att ha spelat deras fotbollsspel år in och år ut samt haft många underhållande stunder blev det alltså min tur att ta en närmare titt på ishockey spelserien NHL. Till vardags följer jag Malmö Redhawks i Allsvenskan och San Jose Sharks är mitt NHL-lag sedan min sejour i Kalifornien som utbytesstudent för en del år sedan. Trots detta ser jag mig som en casual fan ishockey och kommer därför ge min syn på spelet ur dessa glasögon.

Det första som händer när du startar NHL 15 är att du får välja svårighetsgrad och sedan kastas du in i en match mellan Los Angeles Kings och New York Rangers. Eftersom jag tidigare bara har spelat NHL 11 och en del NHL 14 valde jag enklaste svårighetsgraden ”rookie”. Efter att ha krossat Los Angeles Kings med 18-0 så inser jag snabbt att jag måste skruva upp svårighetsgraden ett par nivåer.

Efter att ha spelat min första match slås jag av hur fantastiskt snyggt spelet är och att EA verkligen har lyckats fånga atmosfären kring en NHL match. Först får du se en flygvy över staden du skall spela i och sedan slängs du in i en tv-studio med riktiga kommentatorer. Detta går snabbt över till att matchen blåser igång och du befinner dig i en virvelvind av högljudda supportrar som reagerar på minsta lilla händelse i rinken. En del håller upp skyltar och andra har ansiktsmålning och olika årsupplagor av sitt lags tröja. Spelarnas, publikens och spelets alla animationer är strålande. Utvecklarna har återskapat arenorna i NHL med stor omsorg och jag tröttnar aldrig på att se alla de storslagna byggena. Det känns verkligen som att detta är ett spel för den senaste generations spelkonsoler.

NHL15pic2

Efter mina initiala reflektioner skruvar jag upp svårighetsgraden till proffs och förlorar fem matcher på rad med mitt lag San Jose Sharks. I den sjätte matchen krigar jag till mig en 3-2 seger mot Calgary Flames och jag känner mig verkligen utmanad av spelet. Gapet mellan de olika svårighetsgraderna känns nästan för stort eftersom jag än idag kan räkna mina segrar på en hand. Trots alla mina förluster känns kontrollerna i spelet oerhört stabila och om du mot förmodad inte trivs med grundinställningarna så finns det en uppsjö av olika varianter du kan välja mellan.

En dag senare provar jag att spela NHL 15 mot en kompis som har spelat serien i flera år på samma sätt som jag har följt EAs spelserie FIFA. Det är verkligen i multiplayer med vänner som EAs sportspel briljerar och kan skapa skratt, arga kommentarer och ögonblick som leder till spontan high-fives. Efter att ha förlorat en del matcher mot min vän föreslår han att jag borde prova träningsläget och lära mig alla kontroller för att nå upp till samma nivå som honom. När vi slår på träningsläget släpps jag lös med en ensam spelare på rinken och en målvakt att öva skott på. Inga instruktioner och ingen variation i träningsupplägg. I FIFA har jag haft stor nytta av alla olika träningsupplägg och övningar jag har kunnat utföra. Min vän försäkrade mig om att det har funnits i tidigare upplagor av NHL och vi är båda förvånade över hur bristfälligt träningsläget i NHL 15 är.

NHLpic3

Utöver att bara spela enstaka matcher kan du utmana dig själv i spellägena ”Be a GM” och ”Be a Pro”. I det första av dessa två alternativ tar du kontrollen över ett helt lag och får leda dem till framgångar genom ligorna. I ”Be a Pro” får du skapa en spelare, välja utrustning och sedan välja ett lag att spela för. Alternativt kan du välja att bli draftad men det känns bara som en slumpgenerator där du hamnar i vilket lag som helst efter en kort animation. Efter det påbörjar du din karriär och styr enbart spelaren du har skapat. Båda lägena känns avskalade och tyvärr inte helt finslipade.  För mig känns det inte kul att sitta på bänken och se på när simulerade personer spelar ishockey oavsett hur bra grafiken är. Att se på ishockey kan jag göra på riktigt och därför fastnar jag främst för att spela matcher mot mina vänner i soffan. Om spellägena utvecklas och finslipas ytterligare i kommande uppdateringar så kommer jag däremot att ge dem ett par chanser till.

Under min tid med NHL 15 har jag skrattat, svurit och längtat efter nästa möjlighet att krossa mina motståndare. EA är mästare på skapa sportspel och får fram delar av de känslor som en supporter kan få på riktiga sportevent. NHL 15 är ett fantastiskt vackert spel som briljerar på isen medan det går på halvfart utanför rinken. EA har varit tydliga med att fler spellägen kommer att komma i uppdateringar framöver eftersom de inte hunnit bli klara med dem till release. Här hoppas jag på att de räknar med ett mer utvecklat träningsläge för nybörjare som mig. I hoppet till den nya grafikmotorn blir det tydligt att EA inte har hunnit med att finslipa spelet helt och hållet vilket gör att spelet inte riktigt når hela vägen fram. Jag har full förståelse för att de som följt spelserien i flera år är en aning besvikna på ofullständiga spellägen och avsaknaden av vissa. Eftersom jag inte har följt spelserien på samma sätt som många andra måste jag ändå säga att spelet är riktigt underhållande och levererar både grafiskt och spelmässigt. När ett spel framkallar frustration, glädje och chock i dess spelare har skaparna ändå uppnått en viss grad av magi.

NHL 15 , reviewed by Fredrik Malmquist on 2014-10-11T07:00:48+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 11 oktober, 2014