Niagara

Niagara

Vid Niagara kan du antingen titta på de fantastiska vattenfallen eller på Marilyn Monroes knallröda läppstift som aldrig tappar sin lyster, oavsett vad hon utsätter det för.

niagara21_105507338Det gifta paret Polly och Ray Cutler (spelade av Jean Peters från Pickup on South Street och Max Showalter från Dangerous Crossing) åker till Niagarafallen för att fira en försenad bröllopsresa. Deras förälskelselycka kommer på skam då deras stuga visar sig vara upptagen av det inte alls speciellt lyckliga paret Loomis. Maken George (Joseph Cotten – The Magnificent Ambersons) verkar inte alls må bra, utan stänger in sig i stugan och uppträder märkligt, medan hustrun Rose (Marilyn Monroe – Herrar föredrar blondiner) smiter iväg för att träffa en annan ung man i hemlighet. Det klassiska semesterparadiset drabbas snart av ond bråd död och paret Cutler blir mot sin vilja indragna i ett desperat svartsjukedrama.

niagara-marilyn-monroe-01Vid tidpunkten för den här filmen hade Marilyn Monroe inte riktigt uppnått den status hon kom att ha under resten av 50-talet, men den var en av de som bidrog till göra henne till ikonisk sexsymbol. Här vandrar hon runt i eleganta kreationer, vickar på höfterna och gör sitt yttersta för att se förförisk ut. Hon har definitivt utstrålning och kameran älskar verkligen att fånga hennes minsta lilla minspel. Det må vara tröttsamt att så mycket tid spenderas på att visa upp hennes utseende, men hon är ändå minnesvärd för sin stjärnlyster. Så fort hon försöker haspla ur sig en replik fungerar det inte alls lika bra och rollen som femme fatale kräver nog egentligen lite mer talang än vad hon någonsin hade. Å andra sidan är hon inte lika påfrestande som Max Showalter (som här gick under det generiska artistnamnet Casey Adams) som flåshurtigt struttar runt i filmen och beter sig ganska illa mot sin hustru, men eftersom han gör det med gott humör ska man tydligen inte bry sig om det. En extremt irriterande karaktär som dessutom får filmen att kännas precis så gammal som den är, kanske till och med ännu äldre.

mm-niag17Känslan man får är att man velat använda det tjusiga Technicolor-fotot för att dels visa Niagarafallen och dels försöka förvandla Monroe till stjärna. Sett utifrån de ambitionerna lyckas Niagara, men som thriller eller drama är den ganska andefattig. Att sätta ett halvtrist gift par i någon form av huvudroll fungerar inte alls, då det är svårt att involvera sig i så pass tunna karaktärer. Då det lite mer intressanta paret Loomis försvinner ur handlingen med jämna mellanrum vilket lämnar en en ensam med de charmlösa träbockarna finns det inte så mycket annat att göra än att titta på vyerna. Regissören Henry Hathaway (Kiss of Death, The Desert Fox) kan berätta med bilder, men det finns verkligen inte mycket spänning att gräva fram ur manuset. Om man sänker sina förväntningar rejält och nöjer sig med slötitta på hur en stjärna föds i Monroe och eventuellt hur rutinerat Cotten kan spela härjad, är Niagara som ett gammalt vykort man låter sitta upp på anslagstavlan ett tag, men som man fort glömmer hur det hamnade där.

Niagara, reviewed by Erik Nyström on 2013-10-07T07:00:48+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 7 oktober, 2013