Nicke Nyfiken välkomnar våren
Rating: 2.8/5 (4 votes cast)

Nicke Nyfiken välkomnar våren

När det kändes som att vinterkylan aldrig tänkte släppa sitt grepp om oss, så kom till slut våren och värmen med besked. Vad passar då bättre än att spendera knappa timmen med Nicke Nyfiken och lära oss om våren och de något mer svårdefinierade vårkänslorna?

Nicke Nyfiken 01

Nicke Nyfiken är tillbaka med en vårspecial och är precis som Nicke Nyfiken: En apkul jul en specialutgåva som innehåller en lång berättelse istället för flera kortare avsnitt. Precis som titeln anger, så handlar filmen om Nicke och våren. Ni som redan är bekanta med den nyproducerade tv-serien om Nicke Nyfiken vet att den inte bara handlar om att underhålla barnen, utan även vill väcka deras nyfikenhet kring biologi, matematik och teknik. Serien riktar sig främst till barn i förskoleåldern, men är säkert underhållande en bra bit upp i åldrarna.

Mannen med den gula hatten är övertygad om att det är vårkänslor som ligger bakom Nickes toppenhumör. För att förklara för Nicke vad våren och vårkänslor är, beger de sig till parken för att kolla in vårens alla underverk. I huset där Nicke och Mannen med den gula hatten bor hittar vi vakthunden Hundis. Han är inte alls imponerad av de olika årstiderna, som enligt honom bara innebär att Nicke drar in massa skärp i foajén. Ett vattenläckage som går över styr gör att fastigheten blir obeboelig för några dagar, och Hundis blir tvungen att följa med Nicke och Mannen med den gula hatten till deras lantställe. Ett perfekt tillfälle för Nicke att locka fram Hundis vårkänslor. Men som vanligt när det gäller vår nyfikna lilla apa, så går inte allt som planerat, i alla fall inte till en början.

Nicke Nyfiken 02

Nicke Nyfiken välkomnar våren, är ett charmigt äventyr som med all säkerhet kommer gå hem hos de yngre barnen. Svårigheten med att förklara de abstrakta vårkänslorna, i förhållande till de mer konkreta vårtecknen, är tydligt och jag är tveksam till om just det budskapet når fram till de allra yngsta i målgruppen. Men underhållningsvärdet skall nog anses vara relativt högt, inte minst med tanke på filmens avslutning. Något överraskande så fungerar filmens musikaliska inslag väldigt bra för att vara en barnfilm i direkt till DVD-segmentet och jag imponeras faktiskt av genomförandet av en icke namngiven sångare.

Nicke Nyfiken bibehåller sin ställning som ett av de mer sevärda barnprogrammen som försöker kombinera utbildning och underhållning för barn i förskoleåldern. Sedan tidigare finns Nicke Nyfiken sköter bondgården och andra äventyr recenserad på Filmfenix.

Rating: 2.8/5 (4 votes cast)
Nicke Nyfiken välkomnar våren, reviewed by Erik Larsson on 2013-06-11T12:00:22+00:00 rating 3.0 out of 5

Erik Larsson