Night of the Living Dead: Re-Animation

Night of the Living Dead: Re-Animation

Det finns en haltande logik med denna DVD-utgåva, som är en slags fristående uppföljare till Night of the Living Dead 3D, som i sin tur var en oförskämd nytolkning av George Romeros original. Hela konceptet med föregångaren var att erbjuda zombies i 3D samtidigt som man drar nytta av en titel alla känner till. Denna uppföljare har precis samma tänk, men med den nya 3D-tekniken till sin hjälp, något som dock bara fungerar på Blu-ray, vilket gör denna 2D-version tämligen kastrerad. Det står till och med att den ska vara i 3D i förtexterna, men antagligen vill Njuta inte gå miste om möjligheten att kränga på svältfödda zombie-fantaster denna, även om de har möjlighet att se på Blu-ray hemma. Förmodligen hade det varit lättare att ta sig igenom Night of the Livin Dead: Re-Animation i 3D, om inte annat för att den vid hemmabruk ofta medföljande huvudvärken kanske kunnat hålla mig vaken.

När Jeff Broadstreet, samma regissör som låg bakom ovan nämnda remake, vill göra en uppföljare tar han fasta på idén med att en begravningsentreprenör är den skyldige till varför de döda åter går på jorden och spinner en historia kring det. Jag önskar innerligt att han låtit bli. Det kretsar kring två bröder, en begravningsbyrå, zombies och lite annat löst folk som slarvar runt.

Precis som i föregångaren har jag svårt att se vad som varit drivkraften bakom denna film, sedan måste jag påminna mig om att det inte kan vara något annat än pengar, då titeln trots allt har en vis status. Allting formligen sjuder av ointresse, slapphänthet och tristess. I huvudrollerna ser vi Andrew Divoff (för de flesta förmodligen mest känd från Lost) och kultiga skräckfilmsikonen Jeffrey Coombs som gjorde sig ett namn med Re-Animator på 80-talet. Att se dem här gör mest bara ont i hjärtat, trots deras matchande mustascher. Divoff, som är medproducent, är tyvärr dessutom riktigt dålig.

Allt känns mest som ett avsnitt av Hem till gården på halvfart kryddat med lite zombies (med betoning på lite). Alla oändliga dialogscener saknar inte bara syfte och poäng, de har inte någon som helst drivkraft. Pauserna mellan replikerna är längre än scenerna som faktiskt innehåller zombies eller spänning. Det blir olidligt tråkigt att titta på, helt utan upptrappning eller ens en vettig upplösning. Visst, vi får några sömniga scener där någon blir biten eller några zombies skjuts i huvudet, men om man inte redan somnat innan dess är risken stor att man gör det då. All action är utan någon som helst känsla för hur sådan ska genomföras och ingenstans finns det något att bli rädd eller ens illa till mods över. Zombiesminket är ännu sämre i denna jämfört med föregångaren och det vill inte säga lite.

Om man nu verkligen vill se denna, vågar jag, utan att ha sett den, hävda att man nog bör investera i den Blu-ray som Njuta givit ut, då man där erbjuds chansen att se den i 3D. Kanske finns där några spännande effekter som skänker den någon form av existensberättigande, för detta lyser med sin totala frånvaro i 2D.

Night of the Living Dead: Re-Animation, reviewed by Erik Nyström on 2012-04-25T07:00:39+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 25 april, 2012