Ninja Assassin
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

Ninja Assassin

För oss som växte upp på 80-talet var ninjafilmer något som var oundvikligt att komma i kontakt med. Revenge of the Ninja etsade sig fast lika hårt som datorspelet The Last Ninja. Alla grabbar ville fånga kaffekoppen som Shô Kosugi!Ninjafilmer behöver inte vara bra filmer, men de är ändå bra. Varför? Tja, för att de innehåller ninjor såklart. Det är så enkelt. Ninjor är coola och vandrar på gränsen mellan människa och superhjälte. Att ninjafilmer sällan är historiskt korrekta är ett faktum. Mytologin som finns kring ninjor är ofantligt stor och omöjlig att korrigera ens om man ville. Ninjafilmer hade sin storhetsperiod under åttiotalet och efter det har det varit tämligen magert för fansen av denne genre. Visst finns det ninjor i Den siste samurajen, men det räknas inte som en renodlad ninjarulle. Ninjaanfallet är visserligen en sekvens i filmen som höjer helheten. I serietidningsvärlden har dock ninjamyten fortsatt att frodas. År 2009 kom inte bara en utan två ninjafilmer, Ninja och Ninja Assassin. Den senare är fokus för denna recension.

Om någon skulle tänka tanken att plocka in Robbie Williams att spela Conan skulle alla höja på ögonbrynen och undra ifall det var dags att plocka fram tvångströjan. Producenterna Joel Silver och ”bröderna” Wachowski gjorde dock något liknande när de plockade in den koreanske popsångaren Rain för att spela den hårdkokte ninjan Raizo i Ninja Assassin. Efter sex månaders stenhård träning hade Rain överträffat allas förväntningar och i filmen sparkar han arsle med råge och dessutom är han inte bortkommen som skådespelare heller. Mer än vad de kunde förvänta sig. Rain, med en kropp i klass med Bruce Lee i sina bästa dagar, lyckades dessutom i ett nafs tvätta bort sin gulligullstämpel i Korea. Alla var glada med andra ord.

Ninja Assassin är en stenhård actionspäckad och blodig film som inte sparar en sekund på krutet. Inledningssekvensen sätter nivån för resten av filmen och de som inte tål blod och avhuggna lemmar skall undvika att stoppa Ninja Assassin i spelaren. Femtonårsgränsen för filmen i Sverige och sexton till arton i utlandet skall respekteras. Det är inget för den lättstötte eller lättpåverkade att se. Nu när det är sagt, hur är filmen? Ja det är inget Oscarmaterial men det är inte heller meningen om man har titeln Ninja Assassin. Den som inte förstår det får skylla sig själv!

Michael J. Straczynkis (Babylon 5 och Changeling) manus är enkelt och rakt med tillräckligt stoff till karaktärerna att man bryr sig hur det går för dem. Berättelsen är av klassiskt hämndtema och är klart underhållande. Actionsekvenserna är brutalt bra och fokus har legat på att göra så mycket som möjligt av stuntsen utan CGI och vajrar vilket ger ytterligare skärpa i filmen. Ribban har satts högt av regissören James ”V för Vendetta” McTeigue. Han levererar en ninjafilm som blandar klassisk åttiotalsninjafilm med serietidning (tänk 300) och fräschör i ninjagenren på ett sätt som gör det omöjligt att värja sig. Speciellt om man är uppväxt med ninjafilmer och 80-talsaction och kung-fu-filmer. Det blodigt, bitvis banalt och jävligt bra. En ninjafilm av fans till fans som dessutom innehåller ikoner som Randall Duk Kim och Shô Kosugi. Det med ett leende, glimten i ögat och glatt pirr i magen jag rekommenderar filmen till er.

Ninja Assassin är inte en film för alla. Det är en film som garanterat delar in människor i två läger. Antingen tycker du att filmen är usel eller gillar du den just för att den har glimten i ögat och är överdrivet actionspäckad. Jag har svårt att se att det finns något mellanting. Vi ses i skuggorna vänner.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
Ninja Assassin, reviewed by Mats Lundberg on 2012-02-20T07:00:08+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 20 februari, 2012