Nirvana – Live and Loud

Nirvana – Live and Loud

Nirvanas skiva In Utero har precis fyllt 20 år. Detta firas med de obligatoriska dyra återutgivningarna. För den som vill köpa In Utero en gång till finns det en dyr CD-box där även den här tidigare outgivna konserten ingår. Som tur är finns den även att köpa som enskild utgåva.

live and loud 07

I och med släppet av Live and Loud känns Nirvanas karriär på konsertscenen slutdokumenterad på DVD. En DVD med klipp från tidiga konserter följde med CD-boxen With The Lights Out och även Live! Tonight! Sold Out!! innehåller en del tidigt material. Om inte det räcker kan man köpa 1991 – The Year Punk Broke. I Live at The Paramount 1991 får vi se Nirvana strax efter släppet av Nevermind och innan de blev gigantiska. Stora hade de verkligen blivit när konserten som finns dokumenterad i Live at Reading ägde rum i augusti 1992. Då hade de gått från att vara ett klubband till arenarockband. Unplugged in New York spelades in i november 1993 och visade en annorlunda sida av Nirvana. Den vanligaste sidan av Nirvana dokumenterades för sista gången i Live and Loud.

live and loud 14

Våren 1994 var jag 16 år. Jag hade biljett till Nirvanas konsert i Stockholm. Sångaren Kurt Cobain tog en överdos och hamnade i koma. När han vaknat upp kom besked om att konserterna i Skandinavien (där det underbara popbandet The Auteurs skulle varit förband) flyttades till större lokaler. Om jag minns rätt flyttades konserterna fram några veckor också. Jag och mitt sällskap sålde tillbaka biljetterna till konserten i Stockholm och köpte biljetter till spelningen i Köpenhamn i stället. Efter en tid kom beskedet om att alla konserter var inställda på grund av sjukdom. En fredag åkte jag in till skivbutiken Folk å Rock i Malmö för att sälja tillbaka min biljett. Mannen i kassan visade min biljett för en vän. ”Har du hört att de har ställt in? Han är sjuk.” När han sa ordet sjuk viftade han med sina ironiska kaninöronfingrar. Samma kväll ringde min väninna Cecilia som skulle ha följt med på konserten och meddelade att Kurt Cobain hade tagit livet av sig. Så nä, han var inte sjuk.

live and loud 11

Kurt Cobains betydelse för min musikaliska smak och mina värderingar kan inte överskattas. Han dök upp i mitt liv vid den perfekta tidpunkten, sjöng om rätt saker och sa saker som jag kunde relatera till. Därför tog hans död mig väldigt hårt och dagligen tittade jag på inspelade program med Nirvana från MTV. Ett av dessa var Live and Loud som spelades in i december 1993 ungefär en månad efter deras Unplugged-spelning. Detta var den enda konsert som fanns att tillgå och kunde ge en ledtråd om hur det hade varit att se Nirvana i Köpenhamn. Jag hade givetvis hört Nirvana spela live tidigare, men då hade det bara varit enstaka låtar. Live and Loud var en hel konsert (trodde jag) och innehöll låtar som ”Radio Friendly Unit Shifter” och ”Scentless Apprentice”.

live and loud 01

När jag nu nästan 20 år senare återser konserten inser jag hur många gånger jag måste ha sett konserten. Jag minns precis hur Pat Smear ska röra sig med sin gitarr, Cobains falska leende när han säger ”thank you” och hur han direkt efteråt ser miserabel ut igen och jag vet att Dave Grohl ska skada sin tumme i ”Rape Me”. Apropå den skadade tummen vill jag minnas att man i TV-sändningen faktiskt fick se honom framifrån när han visade den för en kamera. Jag tror att konserten klippts om inför DVD-släppet.

live and loud 05

Precis som när Unplugged in New York släpptes på DVD finns nu även Live and Loud samlad i sin helhet. Inga låtar och inget mellansnack, kanske snarare mellantystnad när det gäller Nirvana, har tagits bort. Jag vet inte om det var Nirvana eller MTV som kortade ner konserten 1993. Det slarvas i några av låtarna som klipptes bort då, vilket jag älskar. Finns det något tråkigare än band som är väloljade maskiner och aldrig gör misstag? En lite ostämd gitarr är bara charmigt. DVD-utgåvan är hela sju låtar längre än versionen som sändes på MTV. Även ”Endless, Nameless” (kanske mest känd som ”den gömda låten” på Nevermind) står listad som en tidigare ovisad inspelning, men jag tror att alla som såg konserten på TV klart och tydligt minns massförstörelsen till just den låten i slutet av konserten. Det vi inte visste då var att Nirvana redan hade spelat låten i flera minuter när vi släpptes in på konserten. På denna DVD får vi drygt 10 minuter ljuvligt oljud som avslutning på konserten.

live and loud 04

Av låtarna jag inte sett tidigare var den elektriska versionen av David Bowies ”The Man Who Sold the World” den stora höjdpunkten. Vi var nog många som upptäckte den i Nirvanas Unplugged-spelning, men den gör sig faktiskt bättre i elektrisk version (den var ju fuskelektrisk med sin akustiska distgitarr redan i Unplugged) med de stora gitarrerna i refrängen. Det är alltid kul att höra tuggummipopdängan ”Sliver” också. Till och med ”About a Girl” som jag aldrig varit så svag för njöt jag av. Cobain såg nästan lite glad ut när han spelade den. Kanske för att den verkar avvika från den förutbestämda låtlistan.

live and loud 08

Annars är det roligast att höra låtarna från In Utero som skulle bli Nirvanas sista skiva live. Förutom redan nämnda ”Radio Friendy Unit Shifter” och ”Scentless Apprentice” är ”Serve the Servants” en av låtarna som inte blivit sönderspelad. ”Pennyroyal Tea” och ”All Apologies” gjorde Nirvana enligt mig definitiva versioner av i Unplugged in New York. När jag hör elektriska versioner av dem förvånar det mig alltid hur vräkiga de faktiskt är. Men okej, solot i ”Pennyroyal Tea” är fint. Den enda låten från den gyllene poptrilogin på Nevermind (”Drain You”, ”Lounge Act” och ”On a Plain”) som framförs är inte helt oväntat ”Drain You” som var en av Cobains personliga favoriter.

live and loud 13

Vid den här tidpunkten hade trion Nirvana blivit en kvartett i och med gitarristen Pat Smear. I många låtar måste man anstränga sig väldigt mycket för att höra hans gitarr. Jag tror inte han gjorde så stor skillnad egentligen. Cobain verkar ha varit van vid att anpassa sina låtar till en gitarr och även under partier då det hade varit naturligt att låta Smear ta över för att få en mjukare övergång väljer han att ändra effektbox abrupt och fortsätta spela själv. Lori Goldston spelar cello på några låtar och precis som Smears gitarr dränks den nästan helt av originaltrion.

live and loud 12

Efter lite hoppande mellan de olika ljudspåren bestämde jag mig för att Dolby Digital 5.1 var det som passade mig bäst. DTS-spåret framstod som för detaljerat. Cobains arroganta oartikulerande ska dränkas av instrumenten i vissa låtar och på DTS-spåret lät hans sång alldeles för klart. Det finns en del extramaterial på DVD:n. Anton Corbijns video till ”Heart-Shaped Box” finns i två versioner. Här finns även material från soundchecket till Live and Loud. Ljudupptagningen kommer endast från kamerorna och låter därefter. Det var dock roligt att höra ”Very Ape”, en låt där Pat Smears gitarr fyller en viktig funktion. Utöver detta finns några TV-framträdande från Europa 1994 och ett reportage gjort av tysk TV om Nirvanas sista spelning. Härifrån får vi tre låtar med sunkigt ljud. Men det är inte den tekniska kvaliteten som gör det jobbigt att se bilderna.

live and loud 03

Efter en tids sörjande gick jag vidare med mitt liv i maj 1994 när Weezer släppte sitt debutalbum. Men det är en annan historia. Jag tycker det räcker med nostalgiska anekdoter för den här gången.

Nirvana - Live and Loud, reviewed by Mattias Berg on 2013-10-03T12:00:25+00:00 rating 4.0 out of 5