No Way Out

No Way Out

Efter andra världskriget vågade Hollywood i större utsträckning börja ta i känsliga ämnen från landets mörkare vrår. I Gentleman’s Agreement från 1947 avhandlades exempelvis antisemitismen bland de högre samhällsskicken och i No Way Out hamnade rasismen mot svarta från de fattiga delarna av befolkningen under luppen.

1083_019850.jpgNej, egentligen är det här inte direkt någon Film Noir. Den ingår något slarvigt i serien Fox Film Noir och jag har för avsikt att ta mig genom så många av filmerna i den som möjligt, och då får det ibland slinka med något som rör sig i utkanten av genren. Det handlar snarare om ett mörkt drama som tar upp samhällsfrågor, snarare än att utforska enskilda personers levnadsångest. Samtidigt är det inte speciellt många i filmen som är direkt lyckliga.

En mörkhyad läkare vid namn Brooks som fortfarande gör sin praktik förlorar en patient som förts in efter att ha blivit skottskadad i en eldstrid med polisen. Dr. Brooks är övertygad om att mannen förutom skottskadan även lider av en hjärntumör och att det är den som är dödsorsaken, medan mannens bror menar att han avsiktligt dödat honom. Händelsen skickar svallvågor genom de fattiga områden som den avlidne kom ifrån och de riktar sin ilska mot hela den svarta befolkningen. Medan stämningen blir allt mer spänd försöker Dr. Brooks och hans överordnade, Dr. Wharton, få till stånd en obduktion för att kunna ta reda på den faktiska dödsorsaken, vilket kräver samtycke från mannens familj, något de inte villiga att lämna.

1083_019851.jpgManuset Oscarsnominerades, men förlorade statyetten till All About Eve, något som knappast gjorde Joseph L. Mankiewicz överdrivet besviken då han skrev och regisserade bägge filmerna. Visst finns det en del styrka i manuset, framförallt i hur det låter karaktärerna få plats och deras sammanhang förklaras. Den rasistiske brodern till mannen som dog är visserligen en kliché, men man låter hans bakgrund och omgivning få tillräckligt mycket spelrum för att man ska kunna acceptera honom ändå. Samma sak med Dr. Brooks, som kämpar för att få ett bra liv åt sig och sin familj, men ständigt måste kämpa mot omgivningens fördomar och mot sin egen osäkerhet. I en scen mellan Dr. Wharton och chefen för sjukhuset bollas en del intressanta infallsvinklar på rasismen, men även på den krassa politik som styr vilka möjligheter de har att arbeta. Jag blev lite förvånad över hur klarsynt No Way Out stundtals är, trots att den har så pass många år på nacken. Den avlidne mannens ex-hustru, som är mitt i sin egen klassresa och inte vet vilket ben hon vill stå på i den uppblossande konflikten är en annan intressant karaktär som gav filmen djup.

Sensmoralen blir aldrig uppenbar, både på gott och ont. Någonstans ligger en grumlig och sunkig underton om att rasismen hör de fattiga eller obildade till, medan samhällets mer upplysta, det vill säga läkarna, står över sådana tankegångar. Trots att filmen så tydligt visar på problemen med segregation och hatet som sjuder bland desperata människor på marginalen, problematiserar den aldrig riktigt huvudkaraktärernas position. Nog är det trevligt med filmer som inte predikar, men det är ungefär lika frustrerande när de bara visar upp valda delar av en ofullständig samhällsanalys. Jag antar att den andas en slags optimism till varje enskild människas förmåga att göra rätt saker, men det passar ganska dåligt ihop med resten av filmen.

a Joseph L. Mankiewicz No Way Out Richard Widmark DVD PDVD_013Det börjar bra, men slutar tyvärr mediokert med en märklig uppgörelse som känns som om den rymt från en helt annan film. Däremellan är det ett ganska fint och pessimistiskt drama med oväntat många nyanser som inte känns helt inaktuellt 60 år senare. Förvänta er ingen typisk Film Noir bara, även om förpackningen på den här utgåvan gärna vill lova det. Som vanligt i serien Fox Film Noir är det en kompetent utgåva innehållandes ett kommentarspår, trailer och denna gång även några gamla journalfilmer.

No Way Out, reviewed by Erik Nyström on 2013-04-12T17:00:18+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 12 april, 2013