Noah
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

Noah

2014-Noah-WideJag hade många förutfattade idéer om Noah redan när jag hörde talas om att det skulle bli Darren Aronofskys nästa projekt. Efter den gripande The Wrestler och den effektiva Black Swan kändes ett bibelepos ungefär lika oväntat som osmakligt. När man sedan fick se trailers, med en på papperet förutsägbar rollista och ganska osexig visuell stil kändes det som att det omöjligt kunde vara något annat än en rejäl kalkon. Egentligen hade jag ingen som helst lust att se den, än mindre skriva en recension, men ibland blir det bara så att man gör det ändå. Ibland är det ju lite tur också.

Historien ur Bibeln som filmen är baserad på känner ju alla till. Noah får nys om att Gud tröttnat på människornas syndiga leverne och tänker spola bort dem. Några ska skonas och Noah bygger en ark där han, hans familj och två exemplar av alla djur ska få plats. Syndafloden kommer, arken flyter och sedan kan de börja om på ny kula när vattnet sjunkit undan. I Aronofskys version har han dels valt att krydda den med stenjättar, dels omtolkat människornas synd till att de istället förstör planeten och dels lagt fokus på karaktären Noahs inre konflikter. För att det inte ska bli allt för actionfattigt finns där också en armé som vill komma åt arken.

jennifer_connelly_noah_2014_wallpaper_hdDet är en ganska märklig film. Den har anslaget av en storvulen fantasy och spelar i mångt och mycket på samma toner som exempelvis The Lord of the Rings eller något annat liknande. Känslan blir betydligt mer saga än vad det blir religionskunskap. Den som på förhand blivit skrämd av att det skulle vara någon form av biblisk uppläxning kan slappna av åtminstone lite grann. Fortfarande finns berättelsen om frestelsen i lustgården, om ätterna efter Cain och Seth, om fallna änglar och om en Skapare som det är väldigt noga med att blidka. För mig blir det däremot mer som en fabel om vilket förhållningssätt man kan ha till livet än som en bokstavstrogen visualisering av religiösa skrifter. Den skapelseberättelse vi får går hand i hand med både teorin om The Big Bang och Darwins evolutionsteorier, men blandar in en gudomlig gnista som startar allt. Någon slags kompromiss kan man tycka, men i sammanhanget känns det väldigt logisk.

Istället för att det är människans moraliska förfall som är anledningen till att de måste utplånas, har man här valt att hitta en miljövinkling. Det är människans girighet och besinningslösa skövlande av planeten som fått Skaparen att tröttna. Noah visas tidigt vara noga med att man inte ska ta mer än vad man behöver för att överleva, alltså hör han till de goda. Fienden verkar leva på att skövla planeten i jakt efter någon slags mineral som finns i marken, vilket lämnar ett kargt ödelandskap efter sig, alltså är de onda. Det må vara övertydligt, men det fungerar bättre än något vagt om att människan inte kunnat leva upp till sin narcissistiska guds föreställning om rättrådigt leverne. Att låta det handla om det dödsdömda i kortsiktig girighet gör att den känns aktuell även idag och stärker känslan av fabel eller liknelse som definitivt inte ska tolkas bokstavligt. Däremot störde det mig att Aronofsky väljer att göra en så stor grej av att de som härstammar från Cain är de elaka, medan de fåtal överlevande som härstammar från Seth är de goda. Sådan genetisk predestination känns inte så fräscht.

emma-watson-and-douglas-booth-in-noah-2014-movie-image__140329045017Noah har en del att brottas med genom filmen. Att vara den som blivit utvald av skaparen medför vissa skyldigheter och han vet inte riktigt hur han ska hanteras dessa. Om det är så att mänskligheten inte förtjänar att leva vidare och han blivit utvald att rädda ett fåtal, framförallt hela djurriket, hur ska han då förhålla sig till sin egen familj? Är det verkligen meningen att de ska få leva vidare? I slutändan blir det ett resonemang om synen på mänskligheten om sådan och om det finns något hopp för att vi ska lära av våra misstag och kunna bygga upp något bra. Eller är vi dömda att upprepa våra misstag, skapa lidande för allt levande på jorden, och därmed inte är något som är värt att kämpa för? Det är de funderingarna man får med sig från Noah och det var betydligt mer än vad jag hoppades på.

Sedan är det ju som sagt var en snurrig film som inte alltid är speciellt rolig att titta på. Det är storlaget, ofta utan att det egentligen spelar någon roll. Det tungsinta gravallvaret ligger som ett åskmoln över alla dialoger, även om det råkar finnas med en knotig stenjätte i samma scen. Jag hade gärna sluppit de pompösa actionsekvenserna och istället fått lite mer grubblande eller en kortare speltid. De lite mer rutinerade skådespelarna som Russell Crowe (Broken City) eller Jennifer Connelly (9) lyckas bra med att jorda det uppblåsta anslaget med fint agerande. Samtidigt tampas hela den yngre generationen skådespelare, med Emma Watson (This is the End) i spetsen, med att hitta någon form av trovärdighet. Även gamle Anthony Hopkins (Hitchcock) är ute och cyklar ganska rejält i en förvirrad roll.

noah-2014-movie-hd-wallpaper-1920x1080Jag hinner med att bli uttråkad flera gånger och det är egentligen inte förrän eftertexterna rullat färdigt och jag hunnit fundera lite på vad den faktiskt ville förmedla, som jag känner att det ändå var värt titten. Hur motbjudande den än lät på förhand så visar Aronofsky att han hade en del att säga och att han faktiskt klarar av att hålla ihop en så pass mastig produktion. Kul att bli lite överraskad.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
Noah, reviewed by Erik Nyström on 2014-09-11T07:00:35+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 11 september, 2014