Nordic Short Films

NSF 01

”Du måste sova. Annars orkar du inte imorgon.” Härlig är jorden av Roy Andersson.

En samling nordiska kortfilmer producerad för fyra olika filmtidningar. I Sverige var det i FLM som DVD:n medföljde 2010. Orsaken att jag skriver om en gammal gratis-DVD från en tidning är att det mig veterligen är det enda stället som Lars von Triers Dimension blivit utgiven.

På denna samling representeras Sverige av av Roy Andersson, Ruben Östlund och Jens Jonsson. Härlig är jorden är Anderssons inledande bidrag till Stafettfilmen 90 minuter 90-tal som gjordes för Göteborgs filmfestival. Detta var Roy Anderssons återkomst till spelfilmen efter alla år då han ägnat sig åt reklamfilm (och Någonting har hänt, men den ska vi inte diskutera här) efter den kommersiella floppen med Giliap. Om man en gång har sett den inledande scenen i Härlig är jorden glömmer man den inte. En grupp människor tvingas in i en lastbil och gasas sedan ihjäl medan vår huvudperson tittar på. Efter detta följer det mest extrema svenska vemodet man kan tänka sig. Mannen (spelad av Klas-Gösta Olsson) berättar om sitt liv som i stora drag går ut på krossade drömmar och där ekonomiskt välstånd blivit den enda värdemätaren i livet. Det handlar om skyldigheten att vara medveten som medborgare och visar samma mörker som Andersson presenterat i sina senare filmer Sånger från andra våningen och Du levande. I Härlig är jorden är det svårare att hitta humorn än i långfilmerna. Den finns där men allvaret får väga betydligt tyngre.

NSF 02

Bror min av Jens Jonsson.

Ruben Östlund gjorde sin Scen nr: 6882 ur mitt liv efter långfilmsdebuten med Gitarrmongot. Precis som i hans långfilmer handlar det om grupptryck, i det här fallet med tyngdpunkt på män som måste hävda sig. Några vänner står på en bro där en av dem har bestämt sig för att hoppa. Inte för att ta livet av sig utan på skoj. Den nio minuter långa filmer är hela tiden spännande även om den inte väcker obehagskänslorna eller pinsamheten som Östlund gjort i De ofrivilliga och Play. Jens Jonsson var senast aktuell med Snabba Cash – Livet deluxe, men innan dess gjorde han TV-serien God morgon alla barn och långfilmen Ping-pongkingen. Bror min är något av en förlaga till Ping-pongkingen. Två bröder skjutsas hem av sin mamma efter någon form av sportevenemang. Den yngre har en medalj runt halsen. När mamman lämnar bilen för att tala/bråka med pojkarnas pappa utbryter bråk när storebror måste visa att han är äldst. Det är en väldigt jobbig scen där man undrar om den yngre pojken visste vad som egentligen skulle hända i bilen med tanke på hur skräckslagen han verkar.

NSF 03

Procter av Joachim Trier.

Även Norge representeras av tre filmer på DVD:n. Procter av Joachim Trier blev jag väldigt tagen av. En man tar med sig en videokamera från en brottsplats och när han tittar på det inspelade materialet identifierar han sig med mannen som dokumenterat sin vardag innan han tar livet av sig. Det är en väldigt sorglig liten film som landar som en klump i magen. Jag blir nyfiken på de två långfilmerna Trier har gjort sedan Procter 2002: Repris och Oslo, 31 augusti. Dessa ska införskaffas omgående. Att hans kommande film heter Louder Than Bombs (precis som skivan med The Smiths) och har såväl Gabriel Byrne och Isabelle Huppert i rollistan gör mig inte mindre sugen. Landsmannen Marius Holst film Kjøter (som fått den engelska titeln Bastard) har ett tema liknande det i Procter. En man känner att hans liv går på tomgång och tar med sig en hund han hittar på gatan till hemmet. Hans fru är allt annat än nöjd. Men hundens närvaro skapar i alla fall någon form av känslor i huset. Den halvtimmeslånga filmen har ett fint svartvitt foto och en berättelse som är väl värd att spendera lite tid på.

NSF 04

Sniffer av Bobbie Peers.

Fint foto har även Sniffer av Bobbie Peers som vann pris för bästa kortfilm i Cannes 2006. Det är en märklig historia om en värld där människan har blivit tyngdlös och svävar iväg om vi inte lägger band på oss. Sniffer är ingen film som faller mig i smaken, men scenen då huvudpersonen befinner sig på arbetsplatsen och undersöker deodoranters effektivitet var ganska rolig. Det enda isländska bidraget på samlingen är Wrestling som är en slags Brokeback Mountain i lantlig brottarmiljö. Trots den blott 20 minuter långa speltiden hinner Wrestling spreta en hel del. Den dansanta poesin i brottningsscenerna blir Hem till byn i den ena mannens hemmiljö. Då tappar jag intresset och hade önskat att dialogen hade slipats bort ännu mer.

Lars von Trier tillsammans med sin dotter, Niels Vørsel och Peter Aalbæk Jensen.

Dimension var ett ambitiöst projekt som Lars von Trier startade i början av 90-talet med hjälp av den ständige producenten Peter Aalbæk Jensen och hans dåvarande medförfattare Niels Vørsel. Under 33 år skulle ett antal minuter filmas varje år och sedan bli långfilmen Dimension. Hur historien skulle utvecklas ska det inte ha funnits någon plan för. Det börjar väldigt öppet i en scen inspelad i samband med premiären av Europa på Cannesfestivalen 1991. Tre av skådespelarna från Europa medverkar. Eddie Constantine landar med en helikopter, lämnar ett vitt paket till Jean-Marc Barr och Udo Kier och berättar att det här är sista gången de kommer att träffas. Scenen avslutas med en bild av Constantines ansikte som obarmhärtigt övergår till samma ansikte ett år senare. Mager och sjuk gjorde Constantine sin sista insats i Dimension innan han dog en kort tid senare.

Eddie Constantine 1991 och 1992.

Eddie Constantine 1991 och 1992.

P.T. Anderson har berättat om hur han fick rådet att bara låta två personer mötas och prata på en restaurang för att komma igång med ett manus. Han använde sig av denna strategi i Hard Eight. En överlämning av ett mystiskt paket är också en öppning som kan leda in ett manus på hur många spår som helst. Eftersom von Trier tröttnade på Dimension 1997 får vi aldrig svaret på vad paketet innehöll trots att det hittas och öppnas i den ofullbordade filmens sista scen. Det är kanske helt i sin ordning att inga svar ges, men även om det finns en hel del intressanta inslag i det ungefär 25 minuter filmade materialet känns det mest som att von Trier trampar vatten och filmar nya scener varje år utan något direkt mål. Man förstår att det är gangsterverksamhet det handlar om, men det är ingenting som fängslar.

Dimension 05

Ernst-Hugo Järegård och Katrin Cartlidge i Dimension.

Dimension är ett dokument över von Triers utveckling som regissör på 90-talet. Det börjar med det kontrollerade filmandet och övergår till en handhållen kamera och skakigare bilder. Skådespelarna som medverkar visar i samband med vilka filmer scenerna har filmats. Mest markant blir förändringen under åren när von Trier gjorde Riket. Från ett lågmält drama blir Dimension plötsligt en komedi där Barr och Kier besöker den förres farbror i Danmark och ska köpa mat. Nästa år blev humorn mer subtil och påminner mer om den vi sett i von Triers senare filmer. För visst är det roligt att se Udo Kier jogga upp för en trappa bärandes på en pudel.

Dimension 04

Udo Kier i Dimension.

Peter Schepelern har spelat in kommentarspår till von Triers filmer förr, då på danska tillsammans med Stig Björkman. Kanske det är för att han talar engelska som han inte säger någonting intressant alls på kommentarspåret till Dimension. I scenen som utspelar sig i matbutiken påpekar han till och med att slutsumman som Udo Kier bittert ska betala hade varit betydligt högre i dag. Om man inte har någonting vettigare än så att säga är det kanske bättre att inte säga någonting alls. Eftersom filmen helt saknar text var jag dock tacksam för att han sa några av replikerna på engelska. Varken ljud eller bild har bearbetats och i vissa scener är det svårt att höra vad som sägs.

NSF 05

Pojken som gick baklänges av Thomas Vinterberg.

Pojken som gick baklänges är en lite längre kortfilm av Thomas Vinterberg (Festen, Jakten) från 1994. Den handlar om nioåriga Andreas som har tvångssyndrom. Om han till exempel inte gör och säger vissa saker tre gånger kommer det att ske olyckor. När hans storebror dör i en olycka tänker han att tiden kan gå bakåt om han börjar gå baklänges. Det är en finstämd liten film som inte lyckas gripa tag så mycket som man kan förvänta sig med tanke på temat.

NSF 06

Rocky VI av Aki Kaurismäki.

Rocky VI av finländaren Aki Kaurismäki (Mannen från Le Havre) gjordes redan 1986 och är en parodi på Rocky. Den är utformad som en musikvideo och har ett högre tempo än jag är van vid från Kaurismäki. Det är dock ingen humor som jag uppskattar. Redeemer av Saara Saarela däremot; det kallar jag kortfilm! I en drygt tre minuter lång tagning får vi genom en betraktares ögon följa händelserna vid en gathörna. Vi ser hur människor behöver hjälp utan att få det, allra minst av betraktaren. I filmens sista bild får vi se genom vems ögon vi har sett filmen utspela sig. Väldigt effektfullt och jag tror att Saarela och jag har samma uppfattning i en del frågor. Synd att det är en så risig kopia av Redeemer som producenterna till DVD:n fått tag på. Den sista finländska kortfilmen är även den sista på disken. I Hunger av Auli Mantila strosar en man och en kvinna runt i snön och är hungriga. Det är ungefär så spännande som det låter. Jag blir lite uppiggad när det visar sig att de är redo att bli kanibaler. Men nä, det här är den typen av film som typ Galenskaparna & After Shave gjorde parodi på en gång i tiden.

Om ni någon gång ramlar över den här samlingen tycker jag ni kan ge den en titt. Kanske den finns att låna på biblioteket tillsammans med FLM.

Nordic Short Films, reviewed by Mattias Berg on 2014-01-09T07:00:34+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 9 januari, 2014