Norwegian Wood
Rating: 3.3/5 (3 votes cast)

Norwegian Wood

Jag har en vän som tycker att jag ska läsa Haruki Murakamis böcker. Det har jag inte gjort. Men han kanske blir lite stolt över att jag äntligen sett den omtalade filmatiseringen av Norwegian Wood i alla fall. Efter den är jag kanske redo att läsa förlagan också.

norwegian06

När Kizuki tar livet av sig förlorar Naoko (The Brothers Bloom) sin barndomsvän och pojkvän och Watanabe förlorar sin bästa vän. Året är 1967 och studenterna revolterar i Tokyo. Watanabe är 19 år och är upptagen med att ordna upp sitt eget liv. Han inleder en romans med Naoko som också bearbetar förlusten av Kizuki. Naoko reser iväg för att komma över sin sorg och Watanabe kämpar för att hålla kontakt med henne samtidigt som han är omgiven av kvinnlig frestelse i Tokyo.

norwegian03

Watanabe ger Naoko en LP-skiva i tjugoårspresent. Vid öppnandet av skivan inträffar det enda klumpiga klippet i Norwegian Wood. Tittaren får aldrig se vilken skiva hon fick utan det klipps raskt vidare till en av filmens många gripande scener. Jag är övertygad om att det var Rubber Soul av The Beatles hon fick. Det är på den skivan man hittar sången ”Norwegian Wood” som spelas under eftertexterna i slutet av filmen. Under filmens gång har den även framförts av Naokos ”läkare”. Jag vill så gärna veta om jag har rätt i vilken skiva hon fick. Är det de ännu levande Beatlesmedlemmarna som inte kan tillåta att deras skivomslag dyker upp i filmer hur som helst?

norwegian05

Norwegian Wood är en visuellt utsökt film med massor av minnesvärda bilder. Den sorgliga bakgrunden till romansen som utspelar sig ligger som en dimma över det som hade kunnat vara en ganska typisk kärleksfilm om unga vuxna. Trots att Naokos depression hela tiden gör sig påmind skyggar regissören Tran Anh Hung (Doften av grön Papaya) aldrig undan för Watanabes banala kåthet. Han älskar Naoko och känner ett ansvar för henne, men känner sig även attraherad av andra flickor. Det finns en beslutsångest som påminner mig om Mandomsprovet som också handlade om en ung man som tagit några steg in i vuxenlivet.

norwegian02

Alla som har sett Robert Altmans film Short Cuts minns scenen då Julianne Moore bekänner sin otrohet för Matthew Modine medan hon torkar sin klänning. I Norwegian Wood finns det en liknande scen där Hatsumi får höra en uprörande sanning om och av sin fästman. Till skillnad från Robert Altman som i sin scen fokuserade på bekännaren för att sedan visa Modines reaktion får vi i Norwegian Wood se Hatsumi när fästmannen Nagasawa och Watanabe berättar. Jag älskar sådana scener. Trots att skådespelaren Eriko Hatsunes knappt är med i filmen i övrigt är det hennes skådespel jag kommer att ta med mig från Norwegian Wood. Hennes ansikte går igenom så många känslor som hon med karaktärens bästa förmåga försöker dölja och fängslar mig totalt.

norwegian04

Den svenska utgåvan innehåller bland annat en intressant bakomfilm. Scener som jag var övertygad om var inspelade utomhus visade sig vara inspelade i en studio. Jag vet egentligen inte om det är så bra att man får filmens illusion raserad med sådan information. Då är det mer intressant att höra om det internationella filmteamets olikheter. Det noggranna arbetet har resulterat i en väldigt vacker film som förtjänar en stor publik.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Norwegian Wood, reviewed by Mattias Berg on 2013-12-04T07:00:31+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 4 december, 2013