Officer Down

Officer Down

Det måste nu vara fastställt av jag är en form av självplågare när det gäller film, för nu har jag tagit på mig att se ännu en film med Stephen Dorff (Tomorrow You´re Gone). För i ärlighetens namn har ju denna karl inte gjort en bra och intressant film sedan Blade. Nåja, skådisarna i birollerna verkar lite mer intressanta i alla fall på pappret. Det trodde jag blåögd och naiv tills David Boreanaz dök upp, denna träiga skådis som troligen inte ens kan stava till ordet agera. Vill ni ha bevis, se tv-serien Bones vars bästa skådisar är skelettdelarna tillhörande mordoffren.

Officer Down 04

Stephen Dorff spelar den försupne och korrupte polisen Callahan (vad originellt!) som under ett knarkbeslag blir skjuten. Han räddas av en främling, vilket ger honom chansen att återställa sitt liv. Ett år efter händelsen när Callahan har skärpt tills sig dyker främlingen upp och vill ha en gentjänst att få fast brutala kvinnomisshandlare eller kvinnohandlare, lite oklart vilket. Denna gentjänst riskerar Callahans välbefinnande då det förflutna kommer tillbaka. Låter det intressant och spännande? Det är det inte, för detta är den 275:e filmversionen om den avdankade snuten som kommer tillbaka och ska göra rätt för sig. Man har redan sett allt. Allt ifrån chefen som är ett rövhål till den lokala strippbaren där filmen utspelar sig till 30% och där även den obligatoriska uppgörelsen tar plats.

Officer Down 02

Ett av skälen till att se filmen var den hyfsat imponerade rollistan, förutom då Boreanaz. Men sanningen är att nästan alla skådisar förutom Walton Goggins (Justified) spelar mer eller mindre på rutin. Speciellt James Woods (Once Upon a Time in America) som rövhålet till chef, en roll han kan göra i sömnen. Det är en typisk tisdag på jobbet så att säga. Dorff själv ser mest undernärd och skitnödig ut i sitt försök att spela en härjad polis. Det enda utmärkande med Dorff är hans magmuskler som visas i närgångna bilder.

Officer Down 03

Det är inte bara skådisarna som gör ett rutinjobb, även manuset och regin är hafsig. Allt från den försupna polisen till den rätt uppenbara tvisten mot slutet och shootouten är så förutsägbara. Storyn är dessutom rätt hoppig och rörig. Först är tidsramen en vecka, sedan ett år, sen tillbaka till denna vecka. Inte blir det heller bättre att B-filmsregissören Brian A Miller envisas med svart-vita tillbakablickar när han inte ens kan föra ihop en sammanhängande film. För att inte tala om filmens början som bara startar i en händelse utan någon förklaring. Kort sagt en lågbudgetfilm man kan hoppa över med gott samvete.

Officer Down, reviewed by Mathias Linder on 2013-09-04T12:00:23+00:00 rating 2.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 4 september, 2013